اسید هیدروفلوریک

اسید هیدروفلوریک چیست و چه کاربردهایی دارد ؟ این محصول در طبقه بندی اسید های ضعیف قرار می گیرد و یکی از مواد استفاده از آن در حکاکی روی شیشه است جهت ثبت سفارش خرید اسید هیدروفلوریک و اطلاع از قیمت فروش آن با مشاوران ما در موسسه مبتکران شیمی در ارتباط باشید. 

خرید اسید هیدروفلوریک :

مبتکران شیمی عرضه کننده ی انواع مواد شیمیایی با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت می باشد. برای خرید مواد شیمیایی مختلف با ما در ارتباط باشید.

اطلاعات محصول

کشور تولید کننده: ایران / تایوان/ چین

 بسته بندی: بشکه 165 کیلویی

 درصد خلوص : %60

CAS NO: 7664-39-3

آنالیز محصول

فروش اسید هیدروفلوریک :

موسسه مبتکران شیمی آماده ی فروش اسید هیدروفلوریک با کیفیت عالی است.

.خواص و ویژگی ها 

اسید هیدروفلوریک یک ترکیب شیمیایی معدنی با فرمول شیمیایی HF می باشد که با سایر اسید های دیگر متفاوت است. این ماده (HF) به دو صورت بدون آب و محلول در آب (محلول هیدروژن فلوئورید در آب) است.

ویژگی ظاهری این دو نوع ترکیب شیمیایی عبارتند از: شفاف،بیرنگ و بسیار خورنده. همچنین این ماده بی رنگ منبع اصلی تامین فلوئور می باشد.

 

حکاکی با اسید هیدروفلوریک

خواص فیزیکی

گاز HF را به دلیل پتانسیل و فشار بیش از حدی که در اثر تشکیل گاز هیدروژن تشکیل می شود نمی توان بیشتر از دو سال در سیلندر های فولادی نگهداری کرد. ثابت تعادل این انحلال بسیار کوچک میباشد به همین دلیل هیدروژن فلوئورید ها به صورت مولکولی حل می شوند و قابل امتزاج در آب میباشند. به طور کلی محصول فوق جز هیدروهالیک اسیدها به شمار میرود که اسیدیته ی قوی ای ندارند.

این ماده هنگامی که در معرض هوا قرار می گیرد شدیدا بخار میشود و گازی با بوی تند و زننده منتشر می کند.

HF به صورت صنعتی توسط واکنش H2SO4 و CaF2 تولید می گردد. دلتا اچ این واکنش معمولا 59 Kj/mol می باشد. امروزه این واکنش معمولا در کوره های دوار به طول تقریبی 20 متر و قطر 3 متر انجام می گیرد. چنین کوره هایی بیش از 45 تن فلئورید هیدروژن در روز تولید می کنند. در ادامه به روش تولید این محصول بیشتر می پردازیم:

 

.تولید HF :

محصول فوق طی واکنش بین اسید سولفوریک غلیظ و فلورین معدنی (CaF2) تحت حرارت 250 درجه سانتی گراد انجام می شود و طبق واکنش زیر هیدروژن فلوراید و کلسیم سولفات تولید میشود:

 

CaF2 + H2SO4 → 2 HF + CaSO4

 

سنگ معدن فلوئوریت یک منبع عمده برای تولید جهانی HF است.

همچنین به عنوان یک محصول جانبی در تولید اسیدفسفریک تولید میشود که از آپاتیت معدنی استخراج می گردد.
آپاتیت ها معمولا شامل درصد کمی از فلوئوروآپاتیت میباشد. بعد از جداسازی جامدات ، گازها با اسید سولفوریک و الیوم مورد تعامل قرار میگیرند و HF بی آب حاصل میشود. با توجه به ماهیت خورنده HF تولید آن با انحلال مواد معدنی سیلیکاتی همراه است و باعث تولید مقدار قابل توجهی اسید فلوروسایلیک میشود.

 

تولید اسید هیدروفلوریک

 

لازم به ذکر است که در واکنش بالا حدود 5 تا 10 درصد H2SO4 اضافی مورد نیاز خواهد بود. علت این موضوع را می توان به واکنش همزمان H2SO4 با فولاد کوره ی دوار و ناخالصی های موجود در فلوئورین (سیلیکا و کانی های اکسیدی و سولفیدی) نسبت داد. چون در برخی از این واکنش های جانبی (مثل واکنش زیر) آب تشکیل می گردد.لذا برای حذف آن از تری اکسید گوگرد به شکل اولئوم استفاده می شود.

 

اسیدی که شیشه را در خود حل میکند:

اسید هیدروفلوریک می تواند با شیشه وارد واکنش شود و آن را در خود حل نماید. HF با تشکیل اسید هگزافلوئوروسیلیک محلول در آب و گاز سیلیکون تترافلوئورید ، موجب انحلال سیلیکون دی اکسید (عنصر اصلی سازنده ی شیشه) می شود. به همین دلیل به آن اسید شیشه نیز می گویند

واکنش اسید هیدروفلوریک با شیشه

واکنش با آمونیاک

یک واکنش جالب این ماده ترکیب آن با آمونیاک است. از اختلاط این دو ماده با یکدیگر در مقیاس ماکروسکوپی شاهد به وجود آمدن نمک آمونیوم فلوراید خواهیم بود اما در مقیاس میکروسکوپی از اختلاط این دو ماده کمپلکس NH3–HF تشکیل می شود.

واکنش اسید هیدروفلوریک با آمونیاک

کاربرد اسید هیدروفلوریک

هیدروژن فلوراید در وهله اول برای تولید ترکیبات فلوئوره مانند گازهای یخچال و سایر ترکیبات معدنی و آلی استفاده می شود . همچنین در فرآیند پالایش نفت به عنوان کاتالیست در فرآیند آلکیلاسیون مورد استفاده قرار می گیرد و مانند بوتیل االکلدر بالا بردن عدد اکتان بنزین موثر است.

اگر هیدروژن فلوئورید با آب رقیق شود ، اسید فلوریدریک تولید می شود که در کاربردهای متنوعی از حکاکی شیشه گرفته تا پاک سازی سطح فلزات مورد استفاده قرار می گیرد . مقدار کمی از این اسید برای تهیه محصولات شوینده و پاک کننده لکه استفاده می شود . در محصولاتی مانند پاک کننده های زنگ زدگی ، تمیز کننده چرخ و آجر، محصول فوق با غلظت 5% و یا بیشتر وجود دارد . استفاده کنندگان از این محصولات باید از تماس با آنها خودداری کنند زیرا این ماده می تواند مشکلاتی جدی را برای سلامتی انسان به وجود آورد .

  • تولید ترکیبات ارگانوفلورین ها:

اسید هیدروفلوریک به عنوان منبع فلوئور در تولید ترکیبات ارگانوفلورین مانند تفلون ، فلوئوروکربن ها ، فلوروپلیمرها و مبردهایی مانند فرون مورد استفاده قرار می گیرد.

 

فروش اسید هیدروفلوریک با بهترین کیفیت در مبتکران شیمی

 

  • تولید فلوراید معدنی:

اسید مذکور برای تولید بیشتر ترکیبات فلوراید معدنی با حجم بالا از جمله کریولیت ، آلومینیوم تری فلوئورید و غیره استفاده می شود.

  • در فلزکاری و پردازش فلزات:

در صنایع فلز کاری، برای اسید شویی مورد استفاده قرار می گیرد و می تواند اکسید ها و سایر ناخالصی های فولادهای کربن و فولاد ضد زنگ را بر طرف نماید. این ماده به صورت رقیق نیز می تواند در محصولات شوینده به عنوان پاک کننده مورد استفاده قرار بگیرد

  • حل کردن سنگ ها

این ماده می تواند اکسید ها و سیلیکات های موجود در سنگ ها (سنگ های پودر شده) را حل نماید.

سوختگی با اسید هیدرو فلوریدریک:

با اینکه این محصوبل یک اسید ضعیف می باشد اما بسیار خورنده است و می تواند بسیاری از مواد به خصوص اکسیدها و شیشه ها را در خود حل کند ( به دلیل ایجاد پیوند قوی بین آنیون های فلوئورید و مولکول های سیلیکون شیشه) ، تماس این ماده با پوست یا چشم نیز باعث بروز عوارض جبران ناپذیری خواهد شد بنابراین لازم است هنگام کار با آن در محیط های مختلف صنعتی و آزمایشگاهی نکات ایمنی مهم را رعایت نمود. برای پیشگیری از حوادث احتمالی اسید مذکور را در ظروف پلاستیکی و در محیط خنک و دارای تهئیه نگهداری می کنند. 

 

 اسید هیدرو فلوریک

 

0/5 (0 Reviews)

6 نظر برای «اسید هیدروفلوریک | فروش اسید هیدروفلوریک»

    • مبتکران می‌گوید:

      با سلام
      به دلیل تمایل گروه های سیلیسیم موجود در شیشه به ایجاد پیوند با فلوئور در اسید فلوئوریک، شیشه در این اسید حل می شود.

  • امير احمدي می‌گوید:

    سلام خسته نباشيد
    براي دفع ضايعات اين اسيد چه راهي پيشنهاد مي شه و آيا ارگاني تو كشور هست اين اسيد جمع كنه براي دفع

    • مبتکران می‌گوید:

      سلام. اسید هیدروفلوریک هرگز نباید از طریق زهکشی دفع شود. خنثی سازی اولیه HF نیز اجازه دفع و تخلیه آن را در محیط زیست نمی دهد، حتی اگر pH محلول حاصل 7 باشد. خنثی سازی اسید هیدروفلوئوریک با یک ماده اساسی نمک های فلوراید فلزی تولید می کند که سمی هستند. برای اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه فرمایید.
      https://www.uab.edu/ehs/images/docs/chem/HFUserGuide-2016-09-29.pdf

  • سعید می‌گوید:

    سلام اسید هیدروفلوریک جایی مطالعه کردم که روی الماسها اثرگذاری نداره درسته؟
    و یکی از راههای تشخیص الماس استفاده از این اسید هست درسته؟

    • مبتکران می‌گوید:

      سلام. بله اسید هیدروفلوریک نمی تواند الماس را حل کند زیرا اتم کربن در آن محکم به هم متصل شده اند به طوریکه هیچ فضای خالی برای قرارگیری یون هیدروژن در آن وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *