اسید تارتاریک

فروش و خرید اسید تارتاریک . جهت کسب اطلاع از چگونگی ثبت سفارش این محصول با مشاوران ما در موسسه مبتکران شیمی در ارتباط باشید. 

خرید اسید تارتاریک:

جوش ترش را از کجا تهیه کنیم و بخریم؟ در حال حاضر موسسه ی مبتکران شیمی به عنوان یکی از تامین کنندگان محصولات شیمیایی کشور, طیف گسترده ای از مواد شیمیایی آزمایشگاهی و صنعتی را از برندهای معتبر در اختیار تولید کنندگان قرار می دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با همکاران ما در ارتباط باشید.

اطلاعات محصول

 کشور تولید کننده: چین 

  بسته بندی: کیسه 25 کیلویی

  درصد خلوص: 99% و محلول درآب

CAS NO: 87-69-4

آنالیز محصول اسید تارتاریک

فروش اسید تارتاریک:

جهت اطلاع از نحوه ی فروش این محصول و ثبت سفارش شما می توانید با همکاران ما در واحد فروش موسسه مبتکران شیمی در در ارتباط باشید.

قیمت اسید تارتاریک: برای آگاهی از قیمت با کارشناسان  فروش ما در ارتباط باشید.

 

خواص :

فرمول شیمیایی: C4H6O6

جرم مولی : 150.087g/mol   

ساختار لوئیس:

.

شکل ظاهری : پودر سفید

اسید تارتاریک چیست؟

 این محصول بلورهايي بي رنگ ، محلول در آب و الکل داراي مزه اسيدي که در 170 درجه سانتي گراد ذوب ميشود.   اسید تارتاریک جوهر ترش نیز  نامیده می شود. این ماده یک اسید میوه ای است. اسید میوه ای نام دیگری است که به اسید های آلفا هیدروکسی می گویند. اسید های آلفا هیدروکسی در واقع گروهی از کربوکسیلیک اسید ها است که علاوه بر عامل اسیدی عامل هیدروکسیل  (OH) هم دارند. لاکتیک اسید ،مالیک اسید ،تارتاریک اسید و سیتریک اسید (خرید اسید سیتریک خشک) از انواع اسید های میوه ای است.این اسید ها از سیب ،انگور و مرکبات به دست می آیند. جوش ترش اسید  میوه ای مشتق از انگور می باشد. شکل ظاهری آن  به صورت کریستالهای بی رنگ  یا پودر های سفید بدون بو با مزه ترش و  در هوا پایداراست. این ماده یک دی کربوکسیلیک اسید می باشد،و کریستالهای سفید دارد و نمک آن تارتارات نامیده میشود.

سه فرم ایزومری برای این اسید وجود دارد که عبارتند از L(+)، D(-) و meso ، فرم L(+) همانی است که در انگور وجود دارد، فرم D(-) آن به معمولا به صورت طبیعی وجود ندارد و فرم meso را می توان از طریق واکنش های شیمیایی سنتز کرد.

 

ایزومرهای تارتاریک اسید

روش های تولید

این ترکیب یکی از محصولات جانبی است که در هنگام تخمیر انگور به صورت مایع و یا جامد تشکیل می شود. از متداول ترین راه ها برای تولید این ماده استفاده از ته ماند و رسوبات حاصل از فرآیند تخمیر انگور است، در این روش ته ماند حرارت داده شده و سپس توسط کلسیم هیدروکسید خنثی می شود. افزودن کلسیم هیدروکسید به سیستم باعث می شود که رسوب کلسیم تارتارات بوجود بیاید، برای از بین بردن این رسوب از اسید سولفوریک استفاده می کنند و در نهایت جوش ترش خالص به دست خواهد آمد.

در گذشته استفاده از ته ماند و رسوبات فرآیند تخمیر انگور به نظر به صرفه ترین راه برای تولید این ماده بوده است، زیرا استفاده از محصولات جانبی یک فرآیند دردسر و هزینه کمتری نسبت به تولید کامل آن داشت. البته با بالا رفتن قیمت این اسید تحقیقاتی در خصوص تولید این ماده به روش های صنعتی و شیمیایی نیز صورت گرفته است که یکی از آنها هیدروکسیلاسیون مالئیک اسید و یا فوماریک اسید است. دلیل انتخاب این دو اسید شباهت های ساختاری است که با جوش ترش دارند.

 

تولید تارتاریک اسید

 

تولید به روش صنعتی

در سال 1951 چرچ و بلومبرگ یک روش برای تولید این ماده در مقادیر تجاری ارائه کردند. در این فرآیند مالئیک اسید آنهیدرید در آب حل شده و یک محول کاتالیستی که شامل کاتالیست تانگستیک اکسید است همراه با هیدروژن پراکسید به آن افزوده می شود. محلول به دست آمده باید به مدت 12 ساعت در دمای 70°C در راکتور باقی بماند. پس از آن محلول سرد می شود تا کریستال های اسید تشکیل شوند و سپس با استفاده از یک جدا کننده سانتریفیوژی تارتاریک اسید از باقی مواد جدا می شود.

 

HOOC.CH=CH.COOH + (O) + H2O → HOOC.CH(OH).CH(OH).COOH

 

کاربردهای اسید تارتاریک:

این ترکیب اولین بار در سال ۸۰۰ میلادی توسط دانشمند ایرانی جابر بن حیان از تجزیه ی پتاسیم تارتار به دست آمد. این محصول را برای ایجاد طعم ترش به مواد غذایی اضافه می کنند. و  می تواند در صنایع غذایی نقش آنتی اکسیدان نیز داشته باشد.آنتی اکسیدانها از ایجاد رادیکال های آزاد جلوگیری می کند.بنابراین جوش ترش به عنوان یک آنتی اکسیدان باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود این اسید  معمولا با بی کربنات سدیم(جوش شیرین) ترکیب و در قالب پودر خمیر مایه به عنوان یک عامل فراهم کننده ی یک فاز ترک کننده در اماده سازی  غذا ،به کار گرفته می شود.

کاربردهای اسید تارتاریک

کاربرد در صنایع مختلف

 جوش ترش  یک مولکول کایرال است. که از آن برای تولید مشتقات تارتارات استفاده می شود. و با استفاده از فعال نوری بودن آن از آن به عنوان حلال شیمیایی برای حل کردن DL آمین بوتانول در داروسازی استفاده می شود. این ماده همچنین در عکاسی و رنگرزی استفاده می شود.به عنوان واسطه شيميايي و منزوي کننده در دباغي ، نوشابه هاي گازدار ، گرد خمير مايه ، سراميکها،عکاسي ، فراورش پارچه ، آب نقره کاري آينه و رنگ آميزي فلزي مورد استفاده قرار ميگيرد . اسید تارتاریک یک اسید دوپروتونه و ارگانیک می باشد که به صورت طبیعی در بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات همانند موز، انگور و تمر هندی یافت می شود. طعم ترش انگور ناشی از وجود این اسید است. این ماده در تولید آبنبات کاربرد دارد.

این ماده کاربردهای فراوانی در صنایع لوازم آرایشی بهداشتی و غذا دارد. در واین می توان آن را به عنوان کاهش دهنده pH، تغییر دهنده رنگ و طعم دهنده مورد استفاده قرار داد. در صنعت تولید لوازم آرایشی و بهداشتی نیز این اسید به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و درخشندگی که دارد، کاربرد فراوان دارد و به بسیاری از کرم های ضد چروک و پوسته شدن به عنوان عامل ضد پیری اضافه می شود. در صنعت دارویی نیز برای تولید داروهای گوارشی استفاده دارد.

 

اسید تارتاریک در صنایع غذایی

از سال 2003 سازمان غذا و دارو این ماده را برای استفاده در مواد ارگانیک غیر کشاورزی مجاز دانسته است. البته تنها فرم هایی در این لیست قرار گرفته اند که یا به صورت طبیعی از انگور حاصل شده باشند و یا از مالئیک اسید سنتز شده باشند. عموما تنها، اسید تارتاریک L(+) در تولید غذا کاربرد دارد. این ماده باعث افزایش اسیدیته محلول شده و به عنوان یک عامل ضد میکروبی برای جلوگیری از فساد غذا کاربرد دارد. در آبمیوه ها این اسید برای بالانس کردن مقدار شکر/اسید مفید است. در پودرهای پخت و پز (بکینگ پودر) اسید در واکنش با سدیم بی کربنات، گاز کربن دی اکسید تولید می کند که این گاز باعث افزایش حجم خمیر خواهد شد.

این اسید به طور معمول دارای مزه ای ترش است و هنگامی که اسید تارتاریک خوراکی به عنوان ماده افزودنی به غذا افزوده شود به آن مزه ای تیز و ترش خواهد داد. همچنین برای ساخت ژل و جلوگیری از فساد غذا نیز می توان از آن استفاده کرد. این ترکیب معمولا به محصولاتی همانند نوشابه های گازدار، ژله های میوه ای، ژلاتین و قرص های جوشان افزوده می شود.

 

تارتاریک اسید در صنایع غذایی

عوارض تارتاریک اسید

همانند تمامی مواد غذایی این ماده نیز اگر به مقدار زیاد و نادرست مصرف شود می تواند باعث مشکلاتی در بدن و حتی اوور دوز شود. این ترکیب اگر به مقدار متوسط بر روی پوست استفاده شود هیچگونه عوارضی ندارد و به دلیل خواص آنتی اکسیدانی که دارد می تواند باعث شادابی آن گردد. در برخی موارد نادر مشکلات گوارشی ناشی از مصرف زیاد این ماده مشاهده شده است.

مقاله های مرتبط:

14 اسیدی که در مواد غذایی استفاده می شوند، کدامند؟

آنتی اکسیدان چیست ؟ 

طعم دهنده های مواد غذایی مورد استفاده در صنایع غذایی

تشدید کننده های طعم چه کاری می کنند؟

2 نظر برای «اسید تارتاریک | خرید فروش اسید تارتاریک»

    • مبتکران می‌گوید:

      با سلام برای دریافت قیمت از طریق راه های ارتباطی موجود در سایت با واحد فروش ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *