خرید اسید بوریک

اسید بوریک (Boric acid) ماده ای است که به دلیل خاصیت ضد قارچی که دارو مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. این ترکیب یک هیدرات اسیدی ضعیف از بوریک اکسید است که اولین بار ویلهلم همبرگ آن را از واکنش بوراکس با اسیدهای معدنی تهیه کرد. اسید مذکور اغلب به عنوان ضدعفونی کننده، حشره کش،در کشاورزی، تولید مهارکننده آتش و به عنوان ماده اولیه درتولید بسیاری از ترکیبات شیمیایی استفاده می شود. شما می توانید برای خرید اسید بوریک با مشاوران ما در مبتکران شیمی در تماس بگیرید.

خرید اسید بوریک

مبتکران شیمی مواد شیمیایی را به صورت عمده از معتبرترین تولیدکنندگان ایرانی و جهانی خرید و آن را در اختیار صنعتگران گرامی قرار می دهد. برای اطلاع قیمت و روش ثبت سفارش با شماره های موجود در بخش تماس با ما، تماس بگیرید.

اطلاعات محصول

تولید کننده: ترکیه با خلوص 99.9%

بسته بندی: کیسه 25 کیلویی

CAS NO: 10043-35-3

آنالیز محصول آنالیز اسید بوریک

اسید بوریک چیست؟

اسید بوریک (boric acid) با فرمول شیمیایی H3BO3 یک هیدرات اسیدی ضعیف است. به صورت پودر سفید رنگ کریستالی، بی بو با مزه تلخ است و در ضدعفونی کننده ها، حشره کش ها، تولید مهار کننده آتش و در کشاورزی کاربرد دارد. در ساختار این پودر سفید رنگ عناصر بور، اکسیژن و هیدروژن قابل مشاهده هستند.

خواص و ویژگی ها

پودر boric acid با شکل سفید کریستالی در دسته اسیدهای ضعیف قرار دارد و حلالیت آن در آب با افزایش دما افزایش پیدا می کند. ماده ای معدنی با سمیت پایین و غیر فرار است که دارای خواص حشره کشی ، قارچ کشی و و علف کشی است که مدتهاست به عنوان جایگزینی امن برای سموم فرار و مصنوعی شناخته می شود. محصول فوق و نمک های سدیم آن مانند بوراکس دکا هیدرات ، بوراکس پنتا هیدرات ، بوراکس آنهیدروز و غیره می توانند در ساختار آفت کش ها مورد استفاده قرار گیرند. امروزه نزدیک به 200 محصول را می توان یافت که در ساختار خود دارای این ماده و یا نمک های سدیم آن هستند.

این ماده ترکیبی با کریستال های بی رنگ و یا پودر سفید رنگ، بدون بو و مزه تلخ می باشد. این ترکیب در آب محلول و اشتعال ناپذیر است، اما ایجاد خوردگی می کند. باز مزدوج آن را بورات می گویند. در دماهای بالا هیدروژن از دست داده و متابوریک اسید تولید می کند. هر مول بوریک اسید حاوی حدود 18% بور است. خواص شیمیایی این اسید در جدول زیر قابل مشاهده است: 

خواص مقدار
نام  های دیگر اورتو بوریک اسید – بوراسیک اسید
فرمول شیمیایی H3BO3
جرم مولی 61.84 gr/mol
CAS No 10043-35-3
نقطه جوش 300°C
دمای ذوب 171°C
چگالی 1.435 گرم بر لیتر

روش تهیه اسید بوریک

دو روش کلی برای تهیه این اسید وجود دارد:

  • این واکنش در واقع همان واکنشی است که ویلهم برای تولید ارتوبوریک اسید استفاده کرد. در این روش از واکنش بوراکس با اسیدهای معدنی مانند هیدروکلریک اسید استفاده می شود تا تحت شرایط خاصی این ماده تولید شود.

Na2B4O7·10H2O + 2 HCl → 4 H3BO3 + 2 NaCl + 5 H2O

  • در روش دوم این ترکیب به عنوان محصول جانبی از هیدرولیز بورون تری هالید ها و دی بوران ها تهیه می شود.

B2H6 + 6 H2O → 2 H3BO3 + 6 H2

BX3 + 3 H2O → H3BO3 + 3 HX        (X = Cl, Br, I)

آزمایش بوریک اسید

یکی از آزمایش های مهم در آزمایشگاه ها آزمایش تولید بوراسیک اسید از بوراکس است. برای این کار ابتدا  مقدار دوازده گرم بوراکس را در 25 میلی لیتر آب مقطر گرم حل می کنند. محلول تهبه شده را با هیدروکلریک اسید 25% خنثی کرده و می گذارند محلول به آرامی خنک شود. پس از تشکیل بلور، بلور را با قیف بوخنر صاف می کنند. در نهایت این اسید تولید شده روی کاغذ صافی ریخته و می گذارند خشک شود. درصد بور در این ماده حدود 18% محاسبه شده است.

boric acid

کاربردها

مهمترین و عمده ترین کاربردهای این ماده شیمیایی را می توان به صورت زیر دسته بندی نمود:

حشره کش

اولین بار از سم بوراسیک اسید در حشره کش ها برای دفع سوسک ها، موریانه ها، کک و… استفاده شد. این ماده به عنوان یک سم معده روی متابولیسم حشرات تأثیر می گذارد و پودر خشک آن برای اسکلت بیرونی حشرات خورنده است.

پزشکی

این ترکیب می تواند به عنوان ضد عفونی کننده برای سوختگی یا بریدگی جزئی درمان عفونت های قارچی همچنین در پمادهای سوختگی و یا درمان بریدگی جزئی و گاهی اوقات در نمک و پانسمان زخم هایی مانند پرزهای بوراکیک استفاده می شود. محلول بسیار رقیق اسید بوریک داروحانه معمولا به عنوان شستشو دهنده چشم مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین به عنوان یک ترکیب ضد باکتری برای درمان آکنه بسیار موثر است.

پودر اسید بوریک برای پوست

از مخلوط بوراسیک اسید پودر با ایزوپروپانول برای درمان عفونت و قارچ ایجاد شده میان انگشتان پا با تغییر pH استفاده می شود. این موضوع بیشتر در افرادی که تنش و حرکت زیادی داشته و تعریق زیادی اتفاق می افتد. داروی این اسید گاهی بصورت شیاف برای درمان عفونت های قارچی مورد استفاده قرار می گیرد.

نگهدارنده

علاوه بر خاصیت این ماده به عنوان حشره کش، از پوسیدگی، رطوبت و فاسد شدن چوب جلوگیری می کند. در ترکیب با حامل اتیلن گلیکول برای جلوگیری از حمله قارچ و حشرات استفاده می شود.

تنظیم pH

این ترکیب همراه با بوراکس بافر تشکیل می دهدو معمولا برای تنظیم pH آب استخرها استفاده می شود. pKa محلول آن در دمای اتاق 9.24 است.

اسید بوریک در کشاورزی

از کود بوراسیک اسید برای جلوگیری از کمبود بور در گیاهان استفاده می شود. همچنین برای حفظ غلاتی مانند برنج و گندم کاربرد دارد. این ترکیب یک گندزدای عالی برای از بین بردن باکتری ها و قارچ ها است.

boric acid agriculture

کشاورزان در برخی فصول اقدام به محلول پاشی این ماده می کنند که تاثیر بسزایی در عملکرد و رشد بذر و میوه دهی باغ ها و مزارع دارد.

  • اسید بوریک برای گوجه

گیاهان گوجه فرنگی به نور خوب، آبیاری و کود مناسب نیاز دارند تا محصولات خوبی داشته باشند. یکی از رایج‌ترین کودهایی که برای افزایش محصول نهال‌های گوجه فرنگی مورد استفاده قرار می‌گیرد کود اسید بوریک است. این کود حاوی مقدار زیادی عنصر بور است که باعث افزایش ریشه و رشد گیاه می‌شود. معمولا کمبود عنصر بور در گیاهان باعث زرد شدن برگ‌ها، عدم رشد ساقه و عدم میوه دهی مناسب می‌شود. در چنین شرایطی، بهترین راه کوددهی به گیاه است تا عناصر مورد نیاز گیاه را تامین کند.

  • اسید بوریک برای پسته

کمبود بور یکی از مهم ترین مشکلات باغ های پسته است. استفاده از کود برای خاک و برگ گیاه پسته باعث تقویت و افزایش محصولات آن می‌شود. 

نیروگاه اتمی

از ماده فوق در برخی نیروگاه های هسته ای به عنوان سم نوترون استفاده می شود. بور موجود در در این ترکیب با جذب برخی از نوترون های حرارتی احتمال شکافت گرمایی را کاهش می دهد.

کاربرد بوریک اسید برای روغن کاری

سوسپانسیون های کلوئیدی نانو ذرات اسید ارتوبوریک محلول در نفت یا روغن نباتی می تواند خاصیت روان کنندگی قابل توجهی روی سطوح سرامیکی یا فلزی ایجاد کند.

مواد شیمیایی

از بور در صنایع شیمیایی برای جلوگیری از واکنش تشکیل آمید بین آلومینیوم و نیترات استفاده می شود. مقدار کمی از این اسید به ترکیب اضافه می شود تا آمیدهای قلیایی را که می توانند با آلومینیوم واکنش نشان دهند خنثی کند. از این ترکیب همچنین می توان به عنوان ماده رنگی برای تغییر رنگ آتش به سبز استفاده کرد.

اسید بوریک در عطاری

این ماده یک ترکیب پایدار شیمیایی است که به منظور درمان کمبود بور و یا پیشگیری از کمبود آن در گیاهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ترکیب یک نگهدارنده مناسب برای برنج و گندم است و از کرم زدگی و خرابی آن جلوگیری می کند.

بازار جهانی فروش اسید بوریک

پیش بینی های انجام شده در بازار خرید و فروش جهانی این ترکیب نشان می دهد که در طی سال های 2020-2024 با رشد CAGR 4%، میزان خرید و فروش حاصل از آن به 264.20 میلیون دلار خواهد رسید. بر اساس منطقه بازار خرید این ماده به آسیا_اقیانوسیه، آمریکای شمالی، اروپا، آمریکای جنوبی و امارات متحده عربی تقسیم بندی می شود که در هر یک از این مناطق کاربردهای عمده در زمینه کشاورزی، پزشکی و داروسازی و تحقیقات هسته ای تعیین کننده بازار آن هستند. شما می‌توانید برای خرید اسید بوریک با همکاران ما در مبتکران شیمی تماس حاصل فرمایید.

عوارض و خطرات

هر محصول یا ماده شیمیایی می تواند در صورت استفاده نادرست و نابه جا خطرناک باشد و از آنجایی که این اسید مقداری سمی است، حتما باید نکات ایمنی را در مورد استفاده از آن رعایت نمود. خطرات این ماده نیز شامل موارد زیر هستند.

  • هرگز بوراسیک اسید را از طریق دهان ، بر روی زخم های باز و کودکان استفاده نکنید. بلعیدن آن می تواند کشنده باشد و در صورت بلع فورا به دنبال فوریت های پزشکی بروید.
  • کپسول و شیاف این اسید می تواند باعث تحریک پوست شود، بنابراین در دوران بارداری به هیچ وجه از آن استفاده نکنید.
  • برای چشم بسیار با احتیاط عمل کرده و حتما با پزشک در این مورد مشورت نمایید. در صورت استفاده از لنزهای چشمی از این محصول برای شستشو استفاده نکنید.
  • در صورت استفاده برای از بین بردن حشرات مزاحم مطمئن شوید که این اسید را در مسیرهای دور از دسترس کودکان و محل های حساس مانند میز آشپزخانه بریزید.

خطرات و عوارض اسید بوریک

 

بیشتر بخوانید :

کاربرد اسید اگزالیک در زنبوداری

سوالات متداول

کاربرد اسید بوریک در کشاورزی چیست؟

بود یکی از عناصری است که در این اسید به فور یافت می شود و نقش موثری در افزایش استحکام دیواره سلولی گیاهان دارد. با افزودن این اسید در غلظت مناسب به خاک، بور مورد نیاز خاک تامین می‌شود.

اسید بوریک در طلاسازی چه کاربردی دارد؟

بوراکس یکی از نمک‌های این اسید است که در فرایند ذوب طلا و حذف ناخالصی‌هایی که مانع فرایند استخراج می‌شوند مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

آیا می‌توان از این اسید برای از بین بردن موریانه نیز استفاده کرد؟

بله، این اسید برای از بین بردن و کنترل موریانه مورد استفاده قرار میگیرد. معمولا برای از بین بردن موریانه از مخلوط این اسید و آب استفاده می شود. 

محدوده pH اسید بوریک چقدر است؟

pKa این اسید برابر با 9.24 است. در واقع، این اسید در دسته اسیدهای ضعیف طبقه بندی می‌شود. 

4.7/5 (3 Reviews)

18 نظر برای «اسید بوریک چیست؟ | خرید اسید بوریک»

    • مبتکران می‌گوید:

      مقداری از پودر اسید بوریک را در کنار دیواره های محلی که سوسک یافت می شود بریزید. توجه داشته باشید که حتما از ماسک و دستکش استفاده کنید، زیرا تماس مستقیم با فرم خالص این اسید می تواند باعث حساسیت دستگاه تنفسی و پوستی شود.

  • محمد می‌گوید:

    سلام برا از بین بردن کک در منزل باید پودر رو پخش کرد یا با اب ترکیب بشه بعد با پمپ سم پاش پخش کنیم

    • مبتکران می‌گوید:

      سلام، برای از بین بردن کک ها از پودر این ماده استفاده می کنند. البه به دلیل سمی بودن آن، لازم است در زمان مصرف، کودکان و حیوانات خانگی در خانه حضور نداشته باشند.

  • سهیلا طلایی می‌گوید:

    سلام برای تست متانول سنجی در الکل میشه از اسید بوریک استفاده کرد؟

  • سعید احمدی می‌گوید:

    با سلام، قیمت اسید بوریک صنعتی برای خرید عمده به چه صورته؟

    • مبتکران می‌گوید:

      با سلام،برای استعلام قیمت و خرید این محصول به صورت عمده می توانید با همکاران ما در واحد فروش تماس بگیرید: 77641136-021

  • حمید صادقی می‌گوید:

    با سلام و احترام
    اگر از محلول اسیدبوریک در کانال کولر استفاده شود آیا بخارات آن برای انسان ضرر دارد یا ضرر قابل توجهی ندارد؟ با تشکر

    • مبتکران می‌گوید:

      سلام، بخارات این ماده برای انسان مضر است. استنشاق بخارات اسید بوریک باعث خشکی دهان، بینی و گلو می شود؛ همچنین گلو درد، سرفه، تنگی نفس و خونریزی از بینی را به دنبال دارد.

  • رویا جمال زاده می‌گوید:

    سلام و خسته نباشید. در مورد اسید بوریک یک سوالی داشتم و اینکه اگر پودر این اسید رو داخل برنج قرار بدیم، از کرم زدنش پیش گیری می کنه یا خیر؟ اگه برای چند سال لازم باشه که نگهداری کنیم، این روش جواب میده؟ سوال دیگه ای هم داشتم در مورد خرید اسید بوریک تهران اسید رو با چه قیمتی می فروشند؟ اگر بخواهیم که به شهررضا ارسال بشه، چقدر هزینه ارسال داره؟

    • chemicalMbk_w_admn می‌گوید:

      سلام.
      از اسید بوریک در برنج به عنوان نگهدارنده و برای جلوگیری از کرم زدگی و حشره زدگی استفاده می شود. برای این کار مقدار ۱۰۰ گرم اسید بوریک را برای ۲۰ تا ۲۵ کیلوگرم برنج استفاده می کنند.
      برای اطلاع از قیمت و خرید اسید بوریک با شماره ۰۲۱۷۴۹۲۶ تماس بگیرید.

  • پگاه می‌گوید:

    سلام وقت بخیر من میخوام از اسید بوریک برای دفع مورچه استفاده کنم ولی 25 کیلو خیلی زیاده آیا میتونم مقدار کمتری تهیه کنم ؟

    • مبتکران می‌گوید:

      سلام. لطفا با شماره ۷۴۹۲۶-۰۲۱ تماس بگیرید. همکاران ما شما را راهنمایی خواهند کرد.

  • شیما می‌گوید:

    سلام وقت بخیر ، من اول فکر کردم این صفحه صرفا برای خرید و فروشه ولی متوجه شدم اطلاعات خیلی خوب دیگه ای هم نوشتین . یکی دوتا سوال دارم اگه جواب بدین ممنون می شم :
    1- اینی که شما اطلاعاتش رو توی سایت گذاشتین رو میشه برای کاربردهای خودنگی و پزشکی استفاده کرد ؟
    2- عفونت واژینال رو هم کامل از بین می بره ؟

    • مبتکران می‌گوید:

      سلام و وقت بخیر خدمت شما ، محصولی که ما و یا سایر شرکت ها به صورت عمده عرضه می کنند معمولا گرید صنعتیه ، البته گرید دارویی و … هم در بازار موجود هستند. اما نکته مهم اینه که شما از گرید صنعتی به هیچ عنوان در مصارف خانگی و پزشکی استفاده نکنین
      و جواب سوال دومتونم بله هست . اسید بوریک می تواند برای درمان عفونت واژینال مورد استفاده قرار بگیرد اما حتما باید توسط پزشک تجویز شود و اکیدا از مصرف خودسرانه خودداری کنین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *