اسید اولئیک

اسید اولئیک چیست ؟ این ماده یک اسید چرب غیر اشباع بلند زنجیر است که در زنجیر کربنی خود 17 اتم کربن دارد و با نام اسید چرب امگا 9 نیز شناخته می شود.این اسید به طور طبیعی در بدن ساخته می شود و از مهمترین منابع آن روغن زیتون بوده که به طور گسترده در صنایع غذایی استفاده می شود.در استفاده های صنعتی نیز به صورت اتوکسیله موجود است.در ادامه به بررسی خواص و کاربردهای این اسید خواهیم پرداخت. برای خرید اسید اولئیک و اطلاع از قیمت فروش آن با کارشناسان ما در ارتباط باشید. 

خرید اسید اولئیک:

جهت اطلاع از نحوه ی فروش این محصول و ثبت سفارش شما می توانید با همکاران ما در واحد فروش موسسه مبتکران شیمی در ارتباط باشید.

اطلاعات محصول

تولید کننده: 

CAS NO: 112-80-1

آنالیز محصول برگه آنالیز اسید اولئیک

فروش اسید اولئیک:

در حال حاضر موسسه ی مبتکران شیمی به عنوان یکی از تامین کنندگان محصولات شیمیایی کشور، طیف گسترده ای از مواد شیمیایی آزمایشگاهی و صنعتی را از برندهای معتبر در اختیار تولید کنندگان قرار می دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با همکاران ما در ارتباط باشید.

اسید اولئیک چیست؟

اسید اولئیک (Oleic acid) یا اسید چرب امگا 9 با فرمول شیمیایی C18H34O2، یک اسید چرب غیر اشباع بلند زنجیر است. بی رنگ یا به رنگ زرد کم رنگ است و به طور طبیعی در بدن ساخته می شود. اسید اولئیک از خانواده ی کربوکسیلیک اسید ها است، در آب نامحلول و در بنزن و کلروفرم محلول است. 

خواص و ویژگی ها:

این ماده جزو اسیدهای چرب غیراشباع به شمار می­ آید. این نوع مواد عنصر اصلی چربی غذا، روغن ها و رسوبات چربی در بدن انسان و حیوانات به حساب می آیند به طوری که می توان گفت 40 تا 50 درصد از اسید های چرب بدن حیوانات را تشکیل می دهند.

گلیسیرین موجود در این ماده یکی از اجزای اساسی روغن زیتون، روغن پالم و سایر روغن های گیاهی و جانوری است.

محصول فوق دارای رنگ روشن متمایل به زرد کمرنگ بوده و در آب حل نمی شود اما در بنزن و کلروفرم حل می­شود، همچنین با الکل و اتر قابل امتزاج است.

به طور کلی اسیدهای چرب نسبت به سایر چربی ها استعداد کمتری برای فاسد شدن دارند، همین امر باعث می­ شود غذاهای حاوی این اسید ها قابلیت نگهداری برای مدت زمانی بیشتری را داشته باشند.در ادامه برخی از خواص فیزیکی Oleic acid را به همراه ساختار آن مشاهده می کنید:

 

فرمول مولکولی C18H34O2
جرم مولکولی 282.468 g.mol−1
شکل ظاهری بی رنگ و یا زرد کم رنگ
دانسیته 0.895 g/mL

 

ساختار اسید اولئیک

 

ساختار خطی آن به صورت CH3(CH2)7CH=CH(CH2)7COOH بوده و جزئی از خانواده ی کربوکسیلیک اسید ها به شمار می رود. این ترکیب را اسید چرب امگا 9 نیز می نامند.

اسید چرب غیر اشباع چیست؟

این نوع acid ها دارای یک یا چند پیوند دو گانه ی کربن کربن هستند، در دمای اتاق مایع می باشند اما هنگامی که در یخچال نگهداری می شوند جامد خواهند بود. هنگامی که این مواد دارای یک باند دوگانه ی کربن کربن در زنجیره ی آلیافاتیک خود باشند با نام مونو غیر اشباع (MUFA) شناخته می شوند. MUFA  ها در بدن انسان نیز تولید می شوند که یکی از پرکاربردترین نمونه آنها اسید اولئیک می باشد .تحقیقات رابطه ی سلامت قلب، کلسترول ، سرطان و دیگر بیماری ها را در رژیم حاوی این اسید های غیر اشباع مورد تایید قرار داده است. این محصولات جایگزین مناسبی برای موادی مانند کره و یا روغن های اشباع به حساب می آیند زیرا می توانند سطح کلسترول بد خون (LDL) را پایین آورند و میزان کلسترول خوب (HDL) را افزایش دهند در نتیجه خطر ابتلا به حمله قلبی را به حداقل می رسانند.

انواع اسید چرب غیر اشباع

این مواد از نظر میزان کربن از 12 تا 24 متفاوت می باشند و از نظر درجه ی غیر اشباع با اعداد 0و1و2و3و4 نشان داده می شوند.

3 نوع اسید غیر اشباع که در گیاهان به وفور موجود است به شرح زیر می باشد:

  • اسید اولئیک با 18 کربن و درجه غیر اشباع 1 / (18:1)
  • لینولئیک اسید با 18 کربن و درجه غیر اشباع 2 / (18:2)
  • لینولنیک اسید با 18 کربن و درجه غیر اشباع 3 / (18:3)

منابع اسید اولئیک : 

این ماده عموما به عنوان گلیسیرین و جزء اصلی تشکیل دهنده روغن های گیاهی، روغن زیتون ، روغن بادام، روغن کانولا، روغن آووکادو و سایر روغن های مرسوم طبق تصویر زیر به حساب می آید.

 

منابع اسید اولئیک

 

همانطور که از تصویر بالا پیداست روغن زیتون از جمله ترکیبات طبیعی و منبع غنی اسید اولئیک بوده که اثرات درمانی متعددی از قبیل کاهش فشار خون، کاهش کلسترول، جلوگیری از ابتلا به دیابت، افزایش سطح عملکرد سلول های عصبی مغز ،افزایش ایمنی بدن و حتی بهبود وضعیت سلول های سرطانی برای آن بر شمرده شده است و امروزه در موارد متعددی از قبیل پخت و پز به وفور از آن استفاده می شود.

محصولات مشابه :

 

تولید :

بعد از ذکر منابع این محصول لازم است اندکی با روش های تولید آن آشنا شویم،به طور کلی سه روش برای تولید این اسید چرب وجود دارد که به شرح زیر است:

استخراج مستقیم این محصول از روغن گیاه:

ابتدا عمل صابونی کردن (Saponification) برای استخراج انجام داده می ­شود، سپس با استفاده از بخار دما به 80 – 100 درجه سانتیگراد رسانده می­ شود. برای هیدرولیز چربی روغن، محلول قلیایی به آن اضافه می­ گردد. پس از عمل هیدرولیز مخلوطی از اسیدهای چرب قابل ملاحظه خواهد بود که برای جداسازی این این نوع مواد از یکدیگر باید از تقطیر و سرد کردن استفاده کرد. این روش به نیروی کار و انرژی قابل ملاحظه و همچنین مقدار زیاد قلیا نیاز دارد و به صورت عمومی مورد استفاده قرار نمی­گیرد.

استفاده از چربی گیاهی یا حیوانی به عنوان ماده خام

همانطور که پیشتر گفته شد چربی های گیاهی و حیوانی منابع خوبی برای دسترسی به این اسید چرب غیر اشباع هستند

استفاده از روش هیدرولیز کاتالیستی اتمسفریک

 همچنین می­توان از آلکیل بنزن سولفونیک اسید به عنوان کاتالیست استفاده کرد. به عنوان جایگزین نیز می­توان از اکسید روی به عنوان کاتالیست در روشی بر مبنای کراکینک کاتالیزوری استفاده کرد.

با استفاده از روش ­های بالا می­توان مخلوط اسید های چرب را تهیه کرد، پس از آن جداسازی و پالایش انجام می­شود. با پیشرفت صنایع پتروشیمی امروزه می­توان Oleic acid صنعتی را با استفاده از اولفین نفت تولید کرد.

 

برای خرید اسید اولئیک با ما در مبتکران شیمی در ارتباط باشید

 

کاربرد اسید اولئیک :

به طور کلی گستره کاربردهای این محصول را می توان به شرح زیردانست :

  • نرم کننده، مرطوب کننده و ضد عفونی کننده در صنایع آرایشی و بهداشتی
  • در ساخت صابون و روان کننده ها ،همچنین یک حلال عالی برای مواد محلول در روغن به حساب می آید.
  • این ماده خام جهت تولید رزین پلی آمید مورد استفاده قرار می گیرد.
  •  به عنوان امولسیفایر در حشره­ کش ­ها، صنایع رنگرزی و حلال های صنعتی
  • استفاده به عنوان نمونه تطبیقی در کروماتوگرافی جهت تشخیص کلسیم، مس، منیزیم، گوگرد و سایر عناصر.
  • در صنایع دارویی نیز از این ماده به عنوان امولسیفایر استفاده می­ شود.
  • تهیه چسب ها
  • در کشاورزی
  • تولید صابون ها به عنوان امولسیون کننده
  • به عنوان نرم کننده و رفع کننده خشکی پوست در کرم ها مواد آرایشی
  • ماده افزودنی در داروسازی
  • به عنوان امولسیون کننده در ائروسل ها
  • در لحیم کاری شیشه های رنگی
  • جهت افزایش زمان ماندگاری و جلوگیری از فاسد شدن محصولات آرایشی و بهداشتی

 

MSDS و خطرات :

با وجود تمامی مواردی که در خصوص فواید این اسید گفته شد، تماس با این محصول در محیط های مختلف صنعتی یا آزمایشگاهیی ممکن است عوارضی داشته باشد به همین دلیل همواره توصیه می شود برگه اطلاعات ایمنی آن را پیش از شروع به کار مطالعه نمایید.در ادامه چند مورد مهم ذکر شده MSDS آن را بیان می کنیم:

  • در صورت استنشاق مصدوم را به هوای تازه انتقال دهید.
  • اگر تماس با پوست اتفاق افتاد، آن را 15 دقیقه با آب و صابون شستشو دهید.
  • هنگام تماس با چشم، چشمها را باز نگه داشته و داخل آن را با آب شستشو دهید، مطمعن شوید آب آلوده کاملا از چشم خارج شود.

بازار فروش و خرید اسید اولئیک :

بازار جهانی اسید اولئیک به پنج بخش منبع، گرید، کاربرد، مصرف کننده و جغرافیا تقسیم می شود. بر اساس منبع، بازار به دو بخش منبع گیاهی و جانوری تقسیم بندی می شود. در طبقه بندی گرید، به گریدهای معمولی، حلال، دارویی و غذایی تفکیک می شود. بر اساس کاربرد، بازار به حدواسط های شیمیایی، سورفکتانت، مواد روان کننده، امولسیون کننده طبقه بندی می شود. بر اساس مصرف کننده بازار به بخش های دارویی، مواد آرایشی و بهداشتی، غذا، روغن، لاستیک و پوشاک تقسیم می شود. به لحاظ جغرافیایی نیز مهم ترین بخش ها شامل آمریکا، اروپا، آسیا و اقیانوسیه هستند.

بازار خرید اسید اولئیک به دلیل عواملی مانند افزایش تقاضا از صنایع گرفته تا مصرف کننده مانند مراقبت های شخصی ، لوازم آرایشی ، دارویی و صنایع غذایی و سهولت در دسترسی به منابع این محصول، یک بازار رو به رشد است. قوانین دولتی مرتبط با افزایش کاربرد مواد زیست توده به افزایش این رشد این ترکیب کمک کرده است. با این حال، تولید این اسید از منابع طبیعی و امکان ایجاد اختلال در طبیعت و کاهش دسترسی به منابع طبیعی، می تواند یک مانع برای افزایش رشد بازار باشد.

پرسش و پاسخ :

برخی از سوالات مهمی ک پیرامون این ماده به وجود می آید در ادامه بررسی و پاسخ داده شده است:

آیا اسید اولئیک برای بدن مفید است؟

این محصول جزو اسید های چرب اشباع نشده می باشد که مصرف آن می تواند باعث کاهش سطح کلسترول بد خون و جلوگیری از بروز عوارض قلبی و عروقی شود.

مضرات اسید اولئیک چیست؟

به طور کلی این اسید برای بدن مفید بوده و در موارد نادر ممکن است باعث بروزحساسیت های پوستی، سوزش و خارش چشم و تحریک دستگاه تنفسی گردد

اسید اولئیک در چه موادی وجود دارد؟

این ماده در اکثر روغن ها با پایه گیاهی و حیوانی، دانه های روغنی و… یافت می شود. روغن زیتون نیز حاوی مقادیر بالایی از این اسید چرب می باشد

آیا این ماده برای پوست مفید است؟

برای افرادی که از خشکی پوست رنج می برند استفاده از این ماده می تواند مفید باشد، اسید فوق باعث حفظ رطوبت پوست و جلوگیری از بسته شدن مناقذ آن می گردد، به سبب همین خواص از آن در محصولات آرایشی و بهداشتی به وفور استفاده می شود

 

0/5 (0 Reviews)

2 نظر برای «اسید اولئیک | خرید اسید اولئیک»

  • شاپور می‌گوید:

    مطالب ارائه شده مفید است.از نویسنده ممنون.
    در صورت امکان در مورد نحوه استخراج اولیک اسید اطلاعات کامل تری ارسال گردد.
    ممنونم.
    اعلایی .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *