استفاده از اسید به عنوان درمانی برای واروآ (Varroa) نخستین بار دو سال پیش توجه من را به خود جلب کرد، زمانی که مارک لوترا، پروش ­دهنده زنبورعسل تصویری از طبقه پایینی کلنی خود، پس از استعمال این درمان به من نشان داد که تصویری باورنکردنی از اجساد مرده بود. بنابراین، من مجذوب آن شدم.

بعدها، من تحقیقاتم را به ویژه با کمک رندی الیور از وبسایت ScientificBeekeeping.com ادامه دادم. با کمک وی، من برنامه­ ی درمانی را ارائه کردم که ساده و ارزان است و به خوبی کار می­کند. 

نخست باید درباره Oxalic acid بدانیم این ماده ک یک ترکیب آلی (شامل کربن) است که در طبیعت یافت می­شود. بسیاری از غذاهایی که می­خوریم مانند اسفناج، چغندر سویسی، ریواس، چغندر، کلم، گیاه ترشک و شکلات سرشار از این ماده می­باشد. درواقع، گمانه ­زمانی­های بسیاری وجود دارد که اثر اسفناج (ایجاد حس عجیب در دهان پس از خوردن اسفناج) به دلیل وجود ترکیب فوق می­باشد. همچنین سمی بودن برگ­های ریواس نیز به این ماده نسبت داده می­شود.

.

از آنجایی­که این ماده جز طبیعی عسل بوده و در طبیعت یافت می­شود، به عنوان درمانی «طبیعی» درنظر گرفته می­شود. درواقع، حتی سازمان پرورش طبیعی باتاییدیه (Certified Naturally Grown) نیز پرورش زنبورعسل به کاربردن این ماده برای درمان واروآ را مجاز می­داند. برای خرید این ماده معمولا به عنوان «سفید کننده چوب» فروخته شده و می­توان به  فروشگاه­های نقاشی و سخت­ افزاری  مراجعه کرد.

در هر حال، نوعی از این ماده که برای کشتن مایت­ها استفاده می­شود، اسیدی قوی است، بنابراین در صورت استعمال، باید دقت کرد که به زنبورها و خود شما آسیب نرساند. برای شروع، باید دستورالعمل پیش­نویس را مطالعه کنید تا بدانید که چگونه با این ماده  کار کنید و چگونه در برابربخارات آن از خود محافظت کنید.

روش استفاده:

این ماده  می­تواند به صورت قطره، افشانه (اسپری) یا بخار استعمال شود. . روش KISS به ویژه در این مورد به خوبی برای من کار می­کند.

اگر به روش قطره­ای از این ماده استفاده می­کنید، به یک قوطی از سفیدکننده چوب، یک سرنگ به حجم حداقل 50 میلی­لیتر، یک ترازو کوچک که بر حسب گرم اندازه­ گیری کند (دقت یک دهم یا یک صدم گرم، بهترین حالت است)، یک پیمانه اندازه­ گیری استاندارد، شکر و یک ظرف غیرواکنش­دهنده برای اختلاط  نیاز خواهید داشت. خلوص سفیدکننده چوب (اسید فوق) باید بین %95 تا 0 باشد. 

همچنین به آبی که سختی نداشته باشد  نیاز خواهید داشت. آب بدون سختی  بهترین حلال است ولی چنانچه حاوی مواد معدنی سخت (مانند کلسیم و منیزیم) باشد، بجای حل کردن مواد، منجر به رسوب و ته ­نشینی می­شود. اگر پس از مخلوط کردن این ماده، یک ماده سفید در کف ظرف مشاهده کردید، باید آن دور بریزید و از منبع آب دیگری استفاده کنید. اگر منبع آب دیگری نداشتید، می­توانید از آب مقطر، دیونیزه، اسمز معکوس یا حتی آب باران استفاده کنید.

مطابق با دستورالعمل EPA جدید، باید 35 گرم از بلورهای این ماده آب­زدایی شده را در یک لیتر شهد با نسبت 1:1 مخلوط کنید (این دستور مشابه با محلول رقیق رندی الیور و دستور من است). می­توانید یک لیتر شهد را با استفاده از 600 میلی­لیتر آب و 600 گرم قند تهیه کنید.

زمان استفاده :

1- چون این ماده، وارووآ را در زنبورهای نوزاد پوشیده نمی­کشد، من تمایل دارم که این اسید را زمانی استفاده کنم که نوزادی نباشد یا کم باشد، البته قبل اینکه هوا خیلی سرد شود. به نظر من، زمان مناسب، اواخر پاییز است.

2- یک بار درمان در سال در زمان مناسب احتمالا کافی است. چون این سیستم، واروآ را تقریبا نابود می­کند.

تهیه محلول:

1- 600 میلی­لیتر آب داغ را در یک ظرفی که با این اسید واکنش نمی دهد ، بریزید.  

2- 35 گرم بلور این مادهآب­زدایی شده (سفیدکننده چوب) را به آب داغ اضافه کنید. مخلوط را هم بزنید ولی تکان ندهید.

3- وقتی بلورهای این ماده حل شد، 600 گرم شکر اضافه کنید. مخلوط را هم بزنید تا زمانی که شکر حل شود.

این محلول را  چگونه استفاده کنیم؟

1- زنبورها را بین قاب­ها هدایت کنید.

2- سرنگ را ازمحلول اسید پر کنید، به طوری که سرنگ تا علامت 50 میلی­لیتر کاملا پر شود.

3- با شروع از یک انتهای قاب، 5 میلی­لیتر از محلول را در شکافی قطره ­چکانی کنید که شامل زنبورهاست (من دوست دارم که از انتهای قاب دور از خودم شروع کنم و به سمت خودم قطره چکانی کنم).

4- وقتی 5 میلی­لیتر از محلول  اسید را قطره چکانی کردید، باید به یک شکاف جدید بروید (یک شکاف، فضای میان دو قاب یا فضای میان قاب و دیواره کناری می­باشد).

5- پس از اینکه 5 میلی­لیتر محلول به هر شکاف اعمال شد، کار شما تمام است.

6- در هیچ حالتی، نمی­توانید بیش از 50 میلی­لیتر برای هر کلنی استفاده کنید. اگر کندو بیش از 10 شکاف داشت ، در شکاف­هایی قطره چکانی کنید که زنبورهای بیشتری دارند. یا می­توانید برای هر شکاف کمتر از 5 میلی­لیتر محلول استفاده کنید تا بتوانید برای بیش از 10 شکاف در یک کندو محلول استفاده کنید، ولی نمی­توانید در یک شکاف بیش از 5 میلی­لیتر یا در یک کلنی بیش از 50 میلی­لیتر محلول استفاده کنید.

7- به خاطر داشته باشید که مخلوط  این ماده را مستقیما به زنبورها اعمال کنید. مخلوطی از این ترکیب که بر سطح چوب بریزد، توسط زنبورها نادیده گرفته می­شود و در سراسر کلنی پخش نمی­شود.

استفاده از اسید برای درمان کنه وارووا در پرورش زنبور عسل

روش کار قطره­ ای

قویاً توصیه می­کنم که روش قطره­ ای را با محلول  خالص انجام دهید. نخستین باری که این روش را امتحان کردم، نیمی از محلول اسید را در اتاق ریختم. حرکت سرنگ در طول شکاف، حین فشردن آهسته پیستون، اندکی مهارت می­ طلبد. همچنین خواندن درجه ­بندی را تمرین کنید. سرنگ­های من در 10، 20، 30 و … علامت دارد و هر بخش 10 میلی­لیتری به 5 قسمت تقسیم شده، بنابراین 5 میلی­لیتر، معادل 5/2 تقسیم ­بندی است.  من از این نوع سرنگ استفاده می­کنم: سرنگ 60 میلی­لیتری Luer Lock Tip استریل (بسته 10تایی).

اطمینان حاصل کنید که از محلول  1:1 برای امتحان کردن استفاده می­کنید، چون آب خالص رفتار متفاوتی دارد. همچنین توصیه می­کنم 5 میلی­لیتر (1 قاشق چای­خوری) محلول این اسید را در یک ظرف بریزید که ببنید چه شکلی دارد. 

وقتی کار را یاد بگیرید، متوجه خواهید شد که حرکت سریع در طول شکاف ساده­ تر از حرکت آهسته می­باشد. همچنین نگاه کردن به انتهای سرنگ، ساده­ تر از دنبال کردن درجات است، به این ترتیب ، روش کار من را آموختید. همچنین  می توان محلول این ماده را با استفاده از یک بخار ساز یا افشاننده برای درمان کنه وارووا به کار برد.

محصولات مرتبط:

اسید اگزالیک

اسید فرمیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *