رنگ مو بدون آمونیاک

رنگ مو از جمله مواد پر استفاده در کاربردهای آرایشی و بهداشتی است. مواد آرایشی و بهداشتی به دلیل تماس مستقیم و ، مو ، چشم و … از حساسیت بالایی برخوردار هستند و باید ترکیبات آنها را به دقت مورد بررسی قرار داد. آمونیاک که در بسیاری از رنگهای مو استفاده می شود ، موجب خشکی مو می گردد . در این میان رنگ موی بدون آمونیاک نیز در حال گسترش هستند که اثرات سلامتی کمتری نیز به جا می گذارند.اما سوال اینجاست که عملکرد آمونیاک در رنگ مو ها چیست؟مضرات آن چیست و جایگزین های این ماده در محصولات ذکر شده چه ویژگی هایی دارند؟این سوالات را در ادامه مقاله پاسخ خواهیم داد.

نقش آمونیاک در رنگ مو

آمونیاک و اتانول آمین ها در بسیاری از محصولات مصرفی از  جمله لوازم آرایشی و بهداشتی، محصولات مراقبت شخصی و مواد پاک کننده خانگی استفاده می شوند. اما رنگ موهای بدون آمونیاک چه ویژگی هایی دارند ؟ با ما همراه باشید.

این ترکیبات به عنوان  تنظیم کننده های pH در بسیاری از صنایع بهداشتی و آرایشی استفاده می شود. اتانول امین ها در صابون ها، شامپو ها، نرم کننده ‌های مو و رنگ ها، لوسیون ها، کرم های اصلاح، پارافین و موم، مواد پاک کننده خانگی، پماد دارویی، خط چشم، ریمل مژه و ابرو، سایه چشم، رژ گونه‌ ها ، آرایش پایه، زیرسازی های آرایشی، عطرها ، کرم های ضد آفتاب یافت می ‌شوند.

اولین hair color شیمیایی توسط شیمی دان فرانسوی یوگن شولر با به کاربردن ماده شیمیایی پارا فنیل اتیلن دی آمین ساخته شد. امروزه 75% خانم ها موهایشان را رنگ می کنند. در رنگ مو از انواع دائمی و نیمه دائمی و موقت به فراخور نوع color،از موادشیمیایی مختلفی استفاده می شود. 90٪ از کل بازار این محصول شامل محصولات hair color دائمی بوده که بر اساس color های اکسیداتیو هستند. این مواد به طور معمول محصولات دو قسمتی هستند که توسط مصرف کنندگان بلافاصله قبل از استفاده مخلوط می شوند. این محصولات معمولا قبل از شستشو و خشک کردن مو به مدت 30 دقیقه روی آن قرار می گیرند.

قسمت اول معمولا ” کرم” یا ” ژلِ رنگ ” نامیده می‌شود. آمونیاک، اتانول آمین ها و سدیم کربنات در رنگ های مو استفاده می شوند و به طور معمول یک کرم شیری یا زرد-نارنجی حاوی color های دائمی اکسیداتیو و قلیا ( آمونیاک یا مونو اتانول آمین) است.

آمونیاک چگونه عمل می کند؟

نقش آمونیاک در رنگ مو

ammonia موجود در رنگ مو موجب جدا شدن کوتیکول های مو و نفوذ color به داخل آن می شود. تفاوت عمده بین رنگها  و ظرفیت آنها برای رسیدن به قشر مغزی مو است. این مواد یا به صورت دائمی در کوتیکول نگهداری می شود یا به قشر نمی رسند و در سطح کوتیکول کم عمق قرار می گیرند و پس از 10 تا 15 بار  با شامپو قابل شستشو می شوند. اینها color های نیمه دائمی هستند. برای غلبه بر کوتیکول و رسیدن به قشر، محصول باید یک pH قلیایی داشته باشد زیرا موی انسان به طور طبیعی دارای خاصیت اسیدی می باشد. اغلب color های دائمی از آمونیاک برای افزایش pH و ساخت محلول قلیایی استفاده می کنند.

آمونیاک با افزایش pH می تواند کوتیکول ( لایه ی بیرونی موی سر) را باز کند و توسط کورتکس (لایه ی بعد از کوتیکول) تجزیه گردد. همین امر دلیلی بر اثر بخشی زیاد این ترکیب در فرایند رنگ مو می باشد. با وجود اثر بخشی فراوان این رنگ ها می توان شاهد خشک شدن موها بعد از رنگ شدن با آن ها بود. زیرا با رسیدن آمونیاک به لایه ی کورتکس ، رطوبت hair توسط این ماده جذب می گردد.

ساختار مو را می توانید در شکل زیر مشاهده نمایید:

 موهای آسیب دیده توسط این hair color ها معمولا شروع به ریزش می کنند و ترمیم آن ها مدت زیادی زمان می برد.

مشکلات سلامتی:

علاوه بر معایبی که در بالا به آن اشاره شد اغلب افرادی که از این مواد استفاده می نمایند از خارش سر، واکنش های آلرژیک و احساس سوزش در بینی ، گلو ، چشم و… در هنگام استفاده از این محصولات شکایت دارند. همچنین این ماده می تواند سبب ایجاد مشکلات باروری در زنان و مردان نیز شود.

برای آشنایی بیشتر با این مواد و ویژگی های آن ها ویدیوی زیر را تماشا کنید:

جایگزین آمونیاک برای رنگ کردن مو چیست؟

برای جبران عدم وجود این ماده در hair color های بدون امونیاک می توان از حرارت استفاده نمود. حرارت موجب می شود تا منافذ کوتیکول مو باز شود اما pH مو تغییر نکند. همچنین به جای آمونیاک می توان از مونو اتانول امین (MEA) برای تنظیم pH استفاده نمود. بسته به نوع برند خریداری شده می توان ترکیبات مختلفی از MEA شامل کوکوآمید MEA، آمینو متیل پروپانول (AMEA) را در فهرست مواد تشکل دهنده ی محصول مشاهده نمود که همه ی این ترکیبات همانند امونیاک می توانند کوتیکول های مو را باز کنند و سبب ایجاد و جذب رنگ موی اعمال شده  گردند.

چرا رنگ های نیمه دائمی بهتر از دائمی می باشند؟

آمونیاک و مونو اتانول آمین هر دو لیپید کوتیکول طبیعی، اسید ایکوسانوئیک 18 میلیلیتر را حذف می کنند که هیدروفوبیت را به فیبر تبدیل می کند. استفاده از color های دائمی ممکن است سبب از بین رفتن 18-MEA و ایجاد هیدروفیل مو شود.

قسمت دوم  رنگ مو ها کرم یا لوسیون نامگذاری می شود و یک مایع سفید حاوی اکسیدان (هیدروژن پروکسید) است. هیدروژن پراکسید (آب اکسیژنه) با درصدهای مختلف در رنگ موهای دائمی و نیمه دائمی و موقتی کاربرد دارد.

نرم کننده های hair بسیار قلیایی هستند.

به همین دلیل، تغییر رنگ موهای صاف به طور شیمیایی با هیدروکسیدها و یا با تيوگليکولات، روشی است که امکان صدمه و شکست شدن مو را بیشتر می کند

بنابراین color های نیمه دائمی به جای دائمی آنها، گاهی استفاده می شوند.

آیا استفاده از مونو اتانول آمین سبب خشکی نمی گردد؟

تولید کنندگان این محصولات احتمال خشکی hair را رد نمی کنند بنابراین محصولات خود را با مواد بهبود دهنده و روغن های نرم کننده ترکیب می نمایند.

رنگ موی بدون آمونیاک

بهترین رنگ مو های بدون آمونیاک

در جدول زیر به بهترین برند های تولیدی این محصول بدون وجود آمونیاک پرداخته شده است:

نام برند مزیت
Garnier Olia 
  • بازدهی طولانی
  •  60% فرمولاسیون این محصول از روغن تشکیل شده است
  • رشد موی سالم
  • افزایش درخشندگی 
  • مقرون به صرفه
L’Oréal Paris Colorista
  • عمر طولانی
  • تنوع بالا و حاوی رنگهای مد روز
  • مقرون به صرفه
  • فاقد پراکسید
Clairol
  • حاوی آلوئه ورا و آنتی اکسیدان
  • رنگ آمیزی سریع (در 10 دقیقه)
  • پوشش دهی کامل مو های سفید و خاکستری
  • عمر مناسب ( در حدود 1 ماه)
Revlon
  • محافظت در برابر اشعه ی ماورابنفش
  • حاوی مواد بهبود دهنده ی خشکی 
  • آسیب نرساندن به ریشه
  • 100 درصد پوشش دهی کامل سفیدی ها
Garnier Olia
  • بهترین برند شناخته شده بدون آمونیاک
  • استفاده از روغن برای انتقال مولکول های رنگ به مو (بیش از 60 درصد از روغن تشکیل شده است)
  • عدم تغییر pH و سازگار با انواع مو

16 نظر برای «رنگ موی بدون آمونیاک چیست و چه فوایدی دارد ؟»

  • nila می‌گوید:

    سلام موهام رو کراتین کردم ارایشگاه یه بد رنگ رنگشون کرده
    خودم میتونم توی خونه رنگ کنم؟
    اگه رنگ بدون امونیاک باشه کراتینم سالم میمونه؟
    یا اینکه ترکیب خاصی باید درست کنم؟

    • مبتکران می‌گوید:

      رنگ آمیزی موها پس از انجام کراتین می تواند اثر آن را کم و حتی از بین ببرد. در صورتی که موهای شما آسیب دیده باشد می تواند باعث سوختگی موها نیز بشود. توصیه می شود برای رنگ آمیزی مجدد با فرد متخصص مشورت نمایید.

  • الهه شاد می‌گوید:

    سلام من اطلاع نداشتم و روی موهای کراتین شده ام رو رنگ معمولی زدم حالا دیگع لخت نیس و خیلی هم نازک شده راه حلی نداره؟؟؟ و اینکع اگ دوبارع برم کراتینه موهام اسیب نمی بینه؟؟؟

  • C.I.D.POLICE می‌گوید:

    مدت زمان استاندارد برای نگه داشتن رنگ مو پس از استفاده و مالیدن روی سر چند دقیقه است ؟

    • مبتکران می‌گوید:

      معمولا بهترین زمان برای اثر پذیری رنگ ها 30 دقیقه است؛ اما برخی از رنگ ها هم تا 45 دقیقه می توانند روی موها باقی بمانند. بسته به نوع رنگ و برند آن مدت زمان استاندارد می تواند متغیر باشد.

    • chemicalMbk_w_admn می‌گوید:

      سلام. سپاس از توجه شما دوست عزیز خوشحالیم که مطالب برایتان مفید بوده است.

  • مرجان می‌گوید:

    آیا رنگ موی بدون آمونیاک مارال و اکسیدان مارال موجب آسیب به مو نمیشه؟

    • مبتکران می‌گوید:

      سلام. نبود آمونیاک در رنگ مو برای مو مفید است و ضرری ندارد.

    • مبتکران می‌گوید:

      سلام. معمولا این رنگ مو را با عنوان بدون آمونیاک می شناسند اما نیاز به تحقیقات بیشتر دارد.

  • مژگان مظفری می‌گوید:

    ببخشید رنگ یا دکوکرم هایی که امونیوم سولفات داره جزو رنگهای بدون امونیاک هست و اسیبش کمتره از رنگهایی که امونیاک داره ؟
    یعنی ایندو باهم فرق دارن تو اسبی که به مو میزنن یا خیر ?

    • مبتکران می‌گوید:

      آمونیاک و مونو اتانول آمین هر دو لیپید کوتیکول طبیعی، اسید ایکوسانوئیک 18 میلیلیتر را حذف می کنند که هیدروفوبیت را به فیبر تبدیل می کند. استفاده از color های دائمی ممکن است سبب از بین رفتن 18-MEA و ایجاد هیدروفیل مو شود. قسمت دوم رنگ مو ها کرم یا لوسیون نامگذاری می شود و یک مایع سفید حاوی اکسیدان (هیدروژن پروکسید) است. هیدروژن پراکسید (آب اکسیژنه) با درصدهای مختلف در رنگ موهای دائمی و نیمه دائمی و موقتی کاربرد دارد. به همین دلیل، تغییر رنگ موهای صاف به طور شیمیایی با هیدروکسیدها و یا با تيوگليکولات، روشی است که امکان صدمه و شکست شدن مو را بیشتر می کند. بنابراین color های نیمه دائمی به جای دائمی آنها، گاهی استفاده می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *