نیتریت سدیم و سرطان

چند سال پیش، برخی افراد می شنیدند که نیتریت سدیم باعث سرطان می شود. آیا  نیتریت سدیم بی خطر است؟

تحقیقات علمی متعددی ایمنی نیتریت سدیم را ارزیابی کرده اند و نتیجه گیری ها اساسا یکسان بوده است : نیتریت سدیم نه تنها ایمن است، بلکه یک ابزار بهداشت عمومی محسوب می شود، زیرا دارای راه و روش ثابت شده ای  برای جلوگیری از بوتولیسم است. این تحقیقات نشان داد که نیتریت سدیم در سطوح مجاز مورد استفاده بی خطر است.

طعم و رنگ : نیتریت سدیم یک نمک و یک آنتی اکسیدان است که برای فرآوری گوشت هایی مانند ژامبون، بیکن و هات داگ استفاده می شود. نیتریت سدیم به گوشت رنگ و طعم خاص خودش را می دهد. ظاهر و طعم گوشت فاکتور مهمی است که مصرف کننده بواسطه آنها گوشت را می پذیرد. نیتریت سدیم مسئول رنگ مطلوب قرمز (یا صورتی سایه دار) در گوشت است. به منظور ایجاد این تغییر در گوشت به نیتریت بسیار کمی نیاز است یعنی ppm 14-2  لازم می باشد. اکسیداسیون چربی یک دلیل عمده برای بدتر شدن کیفیت محصولات گوشتی در نظر گرفته می شود. گوشت خرد شده باید شامل نیتریت سدیم باشد. زیرا نیتریت سدیم عنصری است که به یک محصول مانند ژامبون رنگ و طعم آن است. بدون نیتریت سدیم، عمر مفید این محصولات کاهش می یابد.

در پزشکی : نیتریت سدیم همراه با تری سدیم سولفات به عنوان یک دارو برای درمان مسمومیت با سیانید استفاده می شود. تنها در موارد شدید مسمومیت با سیانید توصیه می شود. به طور معمول در کسانی که مسمومیت سیانید و مونوکسید کربن را با هم دارند، تزریق آهسته سدیم تیوسولفات به رگ توصیه می شود. عوارض جانبی آن می تواند افت فشار خون، سردرد، تنگی نفس، از دست دادن هوشیاری، و استفراغ باشد.

برای اطلاع از قیمت این محصول اینجا کلیک کنید. 

2 نظر برای «آیا نیتریت سدیم می تواند باعث ایجاد سرطان در فرد شود؟»

  • Angel می‌گوید:

    باسلام
    خیلی هوشمندانه با جمله مصرف سدیم نیتریت در سطوح مجاز خطرات مصرف بیش از حد مواد دارای سدیم نیتریت مثل سوسیس و کالباس رو پوشش دادین در حالی که سدیم نیتریت در بدن به ترکیباتی تبدیل می شود که تحت شرایطی سرطان زا اند ؛ جالب بود.

    • مبتکران می‌گوید:

      سلام، بله مصرف بیش از حد این ماده باعث سرطان می شود؛ اما در صورتی که در مقادیر مجاز و کنترل شده استفاده شود، خطری را در پی ندارد. مقادیر مجاز هم باید مورد توجه تولید کنندگان باشد و هم مصرف کنندگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *