آهک هیدراته

 آهک هیدراته ( آبدار ) چیست و چه کاربردهایی دارد؟ این ماده با نام های دیگر هیدروکسید کلسیم، کلسیم هیدراته، کلسیم هیدروکسید و کاستیک آهک است نیز شناخته می شود. از این ماده در تصفیه آب، کشاورزی، صنایع فولاد سازی، دندانپزشکی و… استفاده می شود.

خرید هیدروکسید کلسیم

در حال حاضر موسسه ی مبتکران شیمی به عنوان یکی از تامین کنندگان محصولات شیمیایی کشور، طیف گسترده ای از مواد شیمیایی آزمایشگاهی و صنعتی را از برندهای معتبر در اختیار تولید کنندگان قرار می دهد.

اطلاعات محصول

تولید کننده: ایران

cas no: 1305-62-0

آنالیز محصول برگه آنالیز

فروش هیدروکسید کلسیم

جهت اطلاع از نحوه ی فروش آهک هیدراته و ثبت سفارش، شما می توانید با همکاران واحد فروش موسسه مبتکران شیمی در ارتباط باشید.

قیمت : 

برای کسب اطلاع از قیمت هیدروکسید کلسیم می توانید با همکاران ما در ارتباط باشید.

 

مشخصات فیزیکی و شیمیایی

در جدول زیر مشخصات فیزیکی و شیمیایی کلسیم هیدروکسید که عمده ترین ترکیب موجود در hydrated lime است نشان داده شده اند:

فرمول شیمیایی Ca(OH)2
جرم مولی 74.092 g/mol
مشخصات ظاهری پودر سفید رنگ و بی بو
نقطه جوش تجزیه می شود
نقطه ذوب در 580 درجه سانتیگراد تجزیه شده و آب از آن خارج می شود
حلالیت میزان حلالیت هیدروکسید کلسیم در آب کم (چیزی حدود 0.2% در 37 درجه فارنهایت)، نامحلول در الکل و محلول در گلیسرول
دانسیته دانسیته نسبی 2.2
pH محلول اشباع آن در آب در 25 ºC دارای pH برابر با 12.4 است

طرز تهیه آهک هیدراته

در اثر هیدراته شدن آهک زنده (quicklime) یعنی واکنش آن با آب توسط یک هیدراتور تولید می شود. هیدراتور مقدار معینی  آب به کلسیم اکسید افزوده و توسط مخلوط کن شروع به مخلوط شدن می کند. محصول نهایی ماده پودری است به رنگ سفید که در اثر حرارت به کلسیم اکسید تبدیل می شود. در نهایت درون یک ایر سپراتور (جداکننده هوا) قرار داده می شود و ذرات درشت از ذرات ریز جدا می شوند. کلسیم هیدروکسید در آب بسیار امتزاج پذیر است. این ماده دارای خاصیت بازی قوی است و به شدت تمایل به واکنش با اسید ها دارد.

آهک هیدراته معمولا شامل 50 تا 95% کلسیم هیدروکسید (Ca(OH)2) و 0 تا 50% منیزیم هیدروکسید (Mg(OH)2) است. در محصولات خالص تر آن بالاتر از 90% کلسیم هیدروکسید وجود دارد.

فرآیند تولید آهک هیدراته

البته در برخی محصولات، مواد دیگری مانند سیلیکون، آهن، آلومینیوم، منیزیم، کربنات کلسیم و منیزیم به صورت اکسید شده وجود دارد.

فرآیند تولید آهک زنده (کلسیم اکسید) با قرار دادن سنگ آهک (کلسیم کربنات CaCO3) خالص در درون کوره هایی با دمای بیش از 900 درجه بوجود می آید.

چرخه مشابهی را می توان روی دولومیت تشکیل شده از CaCO3.MgCO3 به منظور دست یابی به آهک دولومیتی (CaO.MgO) و سپس hydrated lime دولومیتی (Ca(OH)2.Mg(OH)2 یا Ca(OH)2.MgO.Mg(OH)2 در صورتی که به صورت جزئی آبدار شده باشد انجام داد. واکنش های مربوط به فرآیندهای ذکر شده را می توان در ادامه مشاهده کرد:

 

هیدرات کلسیم بالا

CaO (h.c. quicklime) + H2O ↔ Ca(OH)2 (h.c. hydrate) + heat

Ca(OH)2 (h.c. hydrate) + heat↑ ↔ CaO (h.c. quicklime) + H2O(vapor)

 

هیدارت دولومیتیک نرمال

CaO. MgO (dol. quicklime) + H2O ↔ Ca(OH)2. MgO (dol. hydrate) + heat

دولومیته هیدراته بالا

CaO. MgO (dol. quicklime) + 2H2O + pressure ↔   Ca(OH)2 Mg (OH)2 (dol. hydrate) + heat

واکنش ها به این مسله اشاره دارند که فرآیند تولید هم برای سنگ حاوی کلسیم بالا و همچنین آهک دولومیتی کاربرد دارد.

این واکنش ها شدت گرمازا است. گرمای تولید شده از هیدراته کردن  گرمای حاصل از هیدراسیون 0.5 کیلوگرم آهک زنده باعث جوش آوردن 1.5 لیتر آب می شود. به دلیل این میزان گرمازایی در زمان حمل آهک زنده باید تمامی اقدامات برای جلوگیری از ورود رطوبت و آب را با محصول گرفت.

 

تفاوت بین آهک هیدراته و آهک زنده چیست؟

برای مقایسه این دو ماده باید به واکنش های آنها توجه داشت. کلسیم نوعی عنصر است که در طبیعت به تنهایی دیده نمی شود. این عنصر در ترکیبات مختلفی با نام های متفاوت وجود دارد. از ترکیباتی که حاوی کلسیم هستند می توان آهک آبدار و زنده را نام برد. آهک هیدراته همانطور که پیشتر اشاره شد کلسیم آن حاوی آب است در صورتی که کلسیم اکسید یا همان آهنک زنده نوع معمولی و ساده این ماده است. از دیگر تفاوت این دو ماده در میزان چگالی آنهاست. کلسیم اکسید به نسبت چگالی بالاتری دارد چگالی آن برابر 3.34 g/cm³ و چگالی کلسیم هیدروکسید برابر با g/cm3 2.211 است. میزان واکنش پذیری آهک زنده بسیار واکنش پذیر تر از آهک هیدراته است.

میزان واکنش کلسیم هیدروکسید و کلسیم اکسید 

آهک زنده بسیار فعال است و تمایل به واکنش مخصوصا با آب دارد. واکنش هایی که با این ماده انجام می شود باید بسیار کنترل شده و با رعایت نکات ایمنی انجام شود. همانطور که گفتیم واکنش این ماده با آب به شدت گرما زا است و گرمایی در حدود 120 درجه فارنهایت تولید میکند. اما Ca(OH)2 فعالیت کمتری دارد و خنثی شده به حساب می آید. این ماده اکسید نمی شود و می تواند با آب مورد استفاده قرار بگیرد. ترکیب این ماده در آب به منظور کنترل pH می باشد.

نحوه ی استفاده از هیدروکسید کلسیم و اکسید کلسیم

انتخاب آهک بدون آب یا آبدار به نوع فرآیند و واکنش بستگی دارد. از یکی از بهترین کاربردهای این ماده در سولفوریزاسیون گاز است. سولفوریزاسیون به دلیل کاهش میزان گاز های آلاینده در صنایع شیشه سیمان و سوخت هواپیما ها کاربرد دارد. آلاینده هایی مثل NOX ،SOX ،HCl و… در بعضی صنایع بالا برای فیلتر و کاتالیز کردن  نیاز به آهک زنده یا کلسیم اکسید دارند.

میزان و نحوی استفاده  از این دو آهک کاملا شبیه به هم است. ولی در شکل واکنش و نوع گازی که تولید می کنند متفاوت هستند و این امر به ما در انتخاب نوع آهک کمک می کند. در فرایندها و صنایعی که میزان بالایی آهک استفاده می شود معمولا آهک زنده استفاده می شود. دلیل این امر میزان بالای چگالی آهک زنده است که آن را به نسبت کلسیم هیدروکسید مقرون به صرفه چه از نظر جابجایی چه ذخیره سازی کرده است.

کاربرد های آهک زنده

به دلیل تمایل بالای که آهک زنده به واکنش با آب دارد در زمان واکنش این دو با یکدیگر باید از ابزاری به نام لایم اسلیکر استفاده کرد. دو فرم رایج آهک زنده به شکل سنگ ریزه 0.5 سانتی متری و پودری با ذرات 300 میکرونی است. این ماده عامل کاتالیست است. در صنعت فولاد سازی برای جداسازی ناخالصی ها از فولاد ذوب شده استفاده می شود. جداسازی گوگرد از انتشار گاز های صنعتی، تولید کاغذ و فایبر گلاس نیز ازکاربردهای دیگر این ماده به حساب می آیند. جذب آب بالا و واکنش با این ماده سبب شده است تا در صنایع گوناگونی استفاده از این ماده به عنوان یک جاذب توجه زیادی را به خود جلب نماید

کاربرد  آهک هیدراته

این ماده عموما در کشاورزی، ساخت و ساز و حذف آلاینده های زیست محیطی مورد استفاده قرار می گیرد اما می تواند کاربرد های مشترکی نیز با آهک زنده داشته باشد. تصفیه آب و کنترل بو در فاضلاب ها و پساب های صنعتی نیز یکی از کاربرد های مهم این ماده است و می تواند به عنوان فلوکولانت آب را تصفیه نماید. در کشاورزی کلسیم هیدروکسید سبب کاهش pH خاک های اسیدی می شود و در ساخت و ساز استفاده از آن موجب پایداری و ثبات خاک می گردد.  کلسیم هیدروکسید به دلیل چگالی پایین مناسب فرآیند هایی است که نیاز به حجم پایین این ماده دارد. دلیل این امر این است که آهک هیدراته به دلیل واکنش پذیری بسیار پایین نیاز به ابزار کنترل گرما در اثر واکنش را ندارد.

کاربرد ها

تصفیه آب

برخی کاربرد کلسیم هیدروکسید در تصفیه ی آب عبارتند از:

  • باعث رسوب فلزاتی مانند کروم و آهن می شود.
  • از بین بردن رسوبات آب را تصفیه به منظور بازیافت الکل و کلسیم لیگنوسولفات ها 
  • کربن فعال جهت جذب برخی فلزات و جامداتی مانند آلومینیوم، پودر آهن و…  در آب استفاده می شود.
  • کلسیم هیپوکلریت از واکنش بین آهک هیدراته و کلر به وجود می آید.
  • کربنات محلول در آب را کاهش می دهد.
  • در تجزیه اسید سیتریک کاربرد دارد
  • افزایش pH آب جهت نابودی باکتری ها و ویروس ها

هیدروکسید کلسیم در بتن و سیمان

آهک در مصالح ساختمانی بسیار کاربرد دارد. هیدروکسید کلسیم در بتن و سیمان جهت افزایش کارایی و بهبود کیفیت ملات استفاده می شود. این ماده جهت ایجاد خاصیت شکل گیری سیمان نیز به کار می رود.

آسفالت

آهک هیدراته باعث افزایش مقاومت آسفالت می شود. این ماده در آسفالت برای جلوگیری از فرسایش در اثر رطوبت و یخ زدگی در سالهای 1970 استفاده می شد. آب و سرمای زمستان باعث فرسایش و ترک خوردن آسفالت می شود. آهک هیدراته باعث ایجاد پیوندی قوی بین قیر و اجزای آسفالت می شود و از فرسایش و ترک خوردن آن جلوگیری می کند.

 

کاربرد آهک هیدراته در آسفالت

مکانیزم اثر

مصالحی که در آنها سیلیس استفاده می شد در مقایسه با هیدروکسید کلسیم باعث چسبندگی بیش از حد و نامطلوبی می شوند. دلیل این امر این است که سورفکتانت های آنیونی و کاتیونی در قیر می توانند پیوند قوی با یون کلسیم بر قرارا کنند. در صورتیکه اگر سیلیس به قیر اضافه شود فقط سورفکتانت های کاتیونی پیوند با کلسیم ایجاد می کنند. در این حالت سورفکتانت های آنیونی با ایجاد پیوند با مولکول های آب باعث تخریب شدن سریع آسفالت می شود. از خواص دیگر آن تشکیل رسوب یون های کلسیم  روی سطح مصالح و افزایش قدرت پیوند آن ها با قیر می شود.

کشاورزی

افزودن این ماده به خاک باعث خنثی شدن خاک های اسیدی و  بالانس شدن مواد مغذی موجود در خاک خواهد شد. استفاده از این محصول در خاک چمن امری بسیار معمول است زیرا چمن در خاک های قلیایی رشد بهتری داشته و آهک بسیاری از آفت های موجود همانند کک را از بین می برد.

کشاورزان غالبا آهک هیدراته را در زمین های دورافتاده استفاده می کنند، زیرا تماس این ماده با حیوانات اهلی و خانگی می تواند باعث مرگ آن ها شود.

کاربرد آهک هیدراته در کشاورزی

دامداری

یکی دیگر از خواص آهک هیدراته خاصیت ضد عفونی کنندگی آن است از این رو دامدارن جهت ضد عفونی کردن طویله، با ترکیب با گوگرد برای تمیز کردن زخم دام ها و برطرف کردن بوی کود حیوانی استفاده می کنند.

صنایع فولاد سازی

  • آهک در صنایع فولاد جهت خالص سازی استفاده می شود. برای حذف سیلیس، فسفر و گوگرد در کوره قوس الکتریکی (EAF)  و کوره اولیه  اکسیژن (BOF) کاربرد دارد.
  • د فراین تولید سیم های فولادی نقش روان کنندگی دارند.
  • درقالب های ریخته گری برای جلوگیری از چسبندگی استفاده می شود. برای کاهش موقتی خوردگی فلزات نیز بر روی فلزات به عنوان پوشش استفاده می شود.
  • در ساخت فولاد گاهی برخی فلزات آثار اسیدی ایجاد میکنندجهت برطرف کردن این آثار نیز کاربرد دارد.

کاربرد های دیگر

  • Ca(OH)2 در تولید گچ، رنگ ها، محصولات لاستیکی، پتروشیمی و در پردازش چرم کاربرد فراوان دارد. این ماده با خاصیت بازی اندکی که دارد می تواند گاز های اسیدی حاصل از سوخت زغال سنگ، کارخانه های سیمان،شیشه سازی ها و سوزاندن زباله های موجود را حذف نماید.
  • در فرایند های عمرانی برای تثبیت و مقاوم سازی خاک جاده ها ، سدها و ساخت ساختمان ها استفاده می کنند.
  • در طی فرایند شیرین سازی خاک از کلسیم هیدروکسید به منظور کاهش pH خاک های اسیدی استفاده می نمایند.
  • کاربرد هیدروکسید کلسیم در دندانپزشکی اغلب برای پر کردن کانال ریشه دندان استفاده می شود.

msds آهک هیدراتهخطرات کلسیم هیدروکسید

msds آهک هیدراته

این محصول بر روی چشم و پوست اثرات خورندگی دارد و استفاده از ماسک، دستکش و عینک هنگام کار با این ماده توصیه می گردد.

استنشاق بیش از حد آن می تواند موجب آسیب به ریه، خفگی و یا حتی مرگ شود.

ایجاد تهویه مناسب در محیطی که با Ca(OH)2 کار می شود توصیه می گردد.

در صورت آلوده شدن به این ماده نکات زیر را انجام دهید:

چشم: بلافاصله چشم ها را با مقدار زیادی آب بشویید و در صورت در دسترس نبودن آب ، چشم ها را با محلول های شست و شوی چشم به خوبی مورد شست و شو قرار دهید. اگر با شست و شوی چشم ها عامل محرک همچنان وجود داشت از مالیدن آن خود داری نمایید و سریعا به پزشک مراجعه کنید.

پوست: ماده ی آلوده را از روی پوست بردارید و محل آلوده شده را به خوبی با آب شست و شو دهید. اگر تحریک پوست با این ماده همچنان ادامه داشت به پزشک مراجعه نمایید.

استنشاق: فرد آلوده شده را به هوای تازه منتقل نمایید و در صورت نیاز به فرد تنفس مصنوعی دهید.

قبل از کار با این ماده msds ان را مطالعه نمایید.

5/5 (1 Review)

6 نظر برای «کلسیم هیدروکسید (آهک هیدراته) | خرید و فروش آهک هیدراته»

    • مبتکران می‌گوید:

      این ماده در گلیسرول و همین طور اسید های قوی قابل انحلال می باشد.

  • سجاد می‌گوید:

    سلام در مورد آهک و استفادش در صنعت چسب مطلبی در سایت نیست.اگه میشه راهنمائی کنید.

    • مبتکران می‌گوید:

      سلام.
      بله حتما طی روزهای آینده روی این موضوع هم کار خواهیم کرد.
      ممنون از شما

  • ارسام می‌گوید:

    کربنی که خودمون در خانه با ابلیمو و ذغال معمولی درست کنیم هم کیفیت کربن صنعتی رو داره؟

    • مبتکران شیمی می‌گوید:

      خیر کربن های صنعتی دارای اندازه های مولکولی خاصی هستند که تحت شرایط خاص در گرید های گوناگون ساخته می شوند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *