توئین 80

پلی سوربات چیست ؟ پلی اکسی اتیلن سوربیتان یا پلی سوربات با نام تجاری توئین 80 یک سورفاکتانت غیر یونی بوده و امولسیفایری است که در صنایع غذایی و آرایشی کاربرد دارد. این امولسیفایر  در محصولات پخته شده/ نان / خمیر کیک / طعم دهنده های کیک / بستنی / مارگارین (کره گیاهی) / سس سالاد / سس / سوپ / شیرینی جات استفاده می شود. عامل رقیق کننده و مرطوب کننده؛ حلال / رقیق کننده نیز از کاربردهای کلی این ماده است.

توئین 80 چیست؟

توئین 80 (Tween 80) یا E433 با نام تجاری پلی اکسی اتیلن سوربیتان یا پلی سوربات یک سورفاکتانت غیر یونی و امولسیفایر است. توئین 80 عامل رقیق کننده و مرطوب کننده، حلال است و در صنایع آرایشی و غذایی استفاده می شود. پلی سوربات به عنوان امولسیفایر در محصولات پخته شده، نان، خمیر کیک، طعم دهنده های کیک، بستنی، مارگارین (کره گیاهی)، سس سالاد، سس، سوپ و شیرینی جات کاربرد دارد. 

خرید توئین 80 :

این مجموعه توئین 80 را با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت به مشتریان ارائه می کند، شما عزیزان می توانید برای خرید عمده این محصول با کمترین قیمت ممکن با کارشناسان خبره ما تماس حاصل فرمایید. 

اطلاعات محصول

تولید کننده: چین با درصد خلوص 99%

بسته بندی: بشکه 200 کیلویی

CAS NO: 9005-65-6

آنالیز محصول آنالیز سدیم کربنات

مشخصات فیزیکی و شیمیایی:

ساختار مولکولی ساختار توئین 80
نام های مترادف استر پلی اکسی اتیلن(20) سوربیتان / استرهای سوربیتان PEG20 / استرهای سوربیتان POE20 / تویین/ E433
فرمول مولکولی C64H126O26
جرم مولکولی g/mol 1310
شکل ظاهری  مایعی ویسکوز زرد متمایل به نارنجی، یا ژل نرم تا خمیر مومی
حلالیت در آب سرد و آب داغ محلول است آما در روغن سبزیجات نامحلول است.

.تولید

این ماده از سوربیتان پلی اتوکسیله و اسید اولئیک تولید می شود.گروه آب دوستی که در این ماده وجود دارد و باعث حلالیت آن در آب می شود گروه پلی اتر است که به صورت پلیمر های اتیلن اکسید می باشد.این ماده نقش یک سورفکتانت را دارد به همین دلیل غلظت مایسل آن از اهمیتی بالایی برخوردار است؛ میزان غلظت مایسل بحرانی این ماده در آب برابر  با 0.012 Mm می باشد.

.کاربردها

در ادامه به برخی از مهمترین کاربرد های این ماده اشاره خواهیم کرد:

صنایع غذایی

کاربرد توئین 80 در صنایع غذایی


پلی سوربات به عنوان امولسیفایر در صنایع غذایی کاربرد وسیعی دارد. برای مثال در بستنی ها توئین 80 به میزان بیش از 5 درصد اضافه میشود تا بافت بستنی نرم و قابل خوردن باشد. مزیت دیگری که این ماده در بستنی ایجاد میکند این است که مقاومت بستنی را به ذوب شدن افزایش میدهد. افزودن توئین 80 به شیر موجب میشود پروتئین های شیر نتوانند به طور کامل قطرات چربی را بپوشانند و بنابراین قطرات چربی میتوانند در زنجیره ها و شبکه هایی محکم متصل به هم بمانند تا حباب های هوا را در ساختار خود نگه دارند که وقتی بستنی آب شد بافت محکمی داشته باشد.

تفاوت توئین 80 و 20:

تعیین عدد پلی سوربات به تعداد گروه های چربی دوست این ماده بر می گردد که در این ماده این گروه ها به اولئیک اسید ها می باشد. شاید بتوان به عنوان تفاوت تویین 20 و 80 این موضوع را بیان کرد که  تویین 20 دارای اسید لوریک و تویین 80 دارای اسید اولئیک می باشد.

 

صنایع آرایشی بهداشتی

پلی سوربات به عنوان یک سورفاکتانت در صابون ها و مواد آرایشی یا دهان شویه ها حضور دارد اما درجه خلوصش در این موارد نسبت به صنایع غذایی بسیار کمتر است. لوسیون ها، روغن های ویتامینه، عطره و شامپوها و پاک کننده های پوست حاوی پلی سوربات هستند.

صنایع دارویی

در صنایع دارویی نیز توئین 80 به منظور جذب یا رقیق کردن ماده دارویی به کار میرود. هم چنین فرمولاسیون های آبی مربوط به تزریق وریدی را ثبات بخشیده و به عنوان امولسیفیر در ساخت داروی Amiodarone که داروی کنترل بی نظمی تپش قلب است وهم چنین داروهای استروژنی، نیز کاربرد دارد. واکسن آنفولانزا در هر دوز خود 25 میکروگرم پلی سوربات دارد.

کاربرد های آزمایشگاهی

برخی گونه های باکتریایی حاوی آنزیم لیپاز هستند که وقتی به مخلوط سوربیتول 80 و فنول قرمز اضافه شوند موجب میشوند رنگ محلول تغییر کند.که برای تشخیص وجود فنوتیپ ها یا ایزوله های این باکتری ها به کار میرود. توئین 80 در آزمون الایزا نیز مورد استفاده قرار میگیرد. 

عوارض و مضرات پلی سوربات 80:

خطرات توئین 80

در محیط آزمایشگاهی در صورت نشت این ماده، از مواد جاذب استفاده کنید. سپس جاذب را در ظرف دور ریز مناسب قرار دهید و سطح مورد نظر را با آب بشویید.

در مورد مصرف این ماده در گرید مواد غذایی، به طور کلی خطری وجود ندارد، اما برخی از عوارض جانبی آن می توان به آلرژیک بودن و حساسیت های احتمالی این ماده اشاره کرد، به همین علت قبل از مصرف این ماده باید بررسی ها انجام شود که حساسیتی وجود نداشته باشد.

 شاید وجود اتیلن اکسید در این ماده این ترس را ایجاد کند که این ماده هم همانند اتیلن اکسید سرطان زاست ولی باید بدانید مقدار این ماده کمتر از 0.2 میلی گرم در کیلو گرم است به همین دلیل این ماده بی خطر است و این نکته در مورد دی اکسین نیز صادق است چون میزان این ماده هم در پلی سوربات 5 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم است.

 

شرایط نگهداری

  • از شعله های آتش دور نگه داشته شود
  • از وسایل ضد جرقه، ضد انفجار استفاده کنید
  • در مکانی با تهویه مناسب با این ماده کار کنید
  • درب ظرف حاوی این محصول را محکم بسته نگه دارید
  • همیشه بعد از دست زدن به این محصول دست ها را بشویید
  • در مکان خشک و خنک نگهداری شود.

 

برای خرید توئین 80 و اطلاع از قیمت فروش آن با ما در ارتباط باشید

منابع :

 [https://www.gbiosciences.com/image/pdfs/msds/786-520_msds.pdf]

 [https://en.wikipedia.org/wiki/Polysorbate_80]

[https://www.labome.com/method/Detergents-Triton-X-100-Tween-20-and-More.html]

[https://foodadditives.net/emulsifiers/polysorbate-80/]

 

0/5 (0 Reviews)

2 نظر برای «توئین 80(پلی سوربات) – خرید توئین 80»

  • طاهر می‌گوید:

    سلام
    از توضیحات شما لذت بردم . ایا به شکل قطره یا با حجم کم برای تست پوستی هم وجود داره؟

    • chemicalMbk_w_admn می‌گوید:

      سلام ممنون از توجه شما.
      برای اطلاع از در این زمینه با شماره ۰۲۱۷۴۹۲۶ تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *