سولفات منگنز مونوهیدارت

سولفات منگنز (Manganese(II) sulfate) ماده ی شیمیایی مهمی است که در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از مهم‌ترین کاربردهای این ماده در تهیه کودهای شیمیایی است. از آنجاییکه منگنز یکی از ضروری‌ترین ریزمغذی‌های مورد نیاز گیاهان است، کود سولفات منگنز برای گوجه فرنگی، پسته و سایر محصولات مورد استفاده قرار می‌گیرد تا کمبود منگنز این گیاهان را جبران کند.  در ادامه به بررسی روش تولید، خواص فیزیکی و کاربردهای این ماده در صنعت بیشتر می پردازیم. مجموعه مبتکران شیمی به عنوان یکی از تامین کنندگان این ماده شیمیایی شما را در خرید سولفات منگنز با بهترین کیفیت و قیمت همراهی میکند.

خرید سولفات منگنز

افتخار مجموعه ما تامین به موقع مواد اولیه شیمیایی مورد نیاز صنایع  در کوتاهترین زمان ممکن با بهترین کیفیت و قیمت می باشد، بنابراین تنها کافیست با واحد فروش ما در تماس باشید.

اطلاعات محصول

تولید کننده: چین با درصد خلوص 99%

بسته بندی: کیسه 25 کیلویی

CAS NO: 7785-87-7

آنالیز محصول آنالیز اسید بوریک

قیمت سولفات منگنز

برای استعلام  قیمت، علاوه بر راه های ذکر شده بالا می توانید از طریق واتس آپ با همکاران ما در تماس باشید.

سولفات منگنز چیست و چه خواصی دارد؟ 

این ماده در گروه ترکیبات معدنی قرار می گیرد،که از سنگ معدن منگنز در معادن به دست می آید، ظاهر آن به صورت بلورهای ساختار یافته سفید رنگ بوده و مانند سایر نمک ها به خوبی در آب حل می شود. 

خواص فیزیکی و شیمیایی این ماده در جدول زیر قابل مشاهده است

فرمول سولفات منگنز MnSO4
جرم مولی  151.000645g/mol
شکل ظاهری بلور سفید
نقطه ذوب 710°C 
دمای جوش 850°C 

بیشترین میزان انحلال پذیری آن در آب و در دمای اتاق انجام می شود. این ماده در انواع هیدراته (مونوهیدرات، تتراهیدرات و پنتا هیدرات) به رنگ صورتی کمرنگ در می آید.

روش تولید

ابتدا سنگ معدن منگنز با سولفوریک اسید در دمای 200 تا 220 درجه سانتی گراد واکنش می دهند که در نتیجه آن سولفات منگنز تولید می شود.

کاربرد سولفات منگنز 

همانطور که پیشتر بیان شد شاید بتوان عمده ترین مصرف این ماده شیمیایی را بتوان همچون سولفات روی و سولفات مس در صنعت را در تولید کودهای شیمیایی حاوی منگنز (Mn) مورد استفاده درکشاورزی دانست. علاوه بر این در ساخت سرامیک، رنگرزی، صنایع پزشکی و به عنوان  مکمل خوراک دامها نیز استفاده می شود.

مصارف کشاورزی

بخش قابل توجهی از منگنز، در برگ ها و ساقه ی گیاهان ذخیره می شود. این عنصر همچنین فعال کننده آنزیم هایی مانند ردوکتاز بوده و در متابولیسم ازت دخالت دارد. مصرف انواع کود های شیمیایی بدون در نظر گرفتن ویژگی های خاک نظیر کاهش اسیدیته و افزایش آهک آن می تواند میزان جذب منگنز از طریق ریشه را محدود کند، گرچه نباید فراموش کرد استفاده بیش از اندازه از کودهای حاوی این ماده می تواند سبب مسمومیت گیاه شود.

سولفات منگنز در کشاورزی

نشانه‌های کمبود منگنز 

وقتی منگنز گیاهان کم باشد، برگ‌ها شروع به زرد شدن می‌کنند. یکی دیگر از علائم کمبود منگنز، نمایانگر شدن لکه‌های قهوه‌ای روی برگ گیاهان است. در صورت مشاهده چنین علائمی می‌توانید از کود مناسب استفاده کنید تا مواد مغذی مورد نیاز گیاه تامین شود. 

روش های اضافه کردن منگنز به خاک

سولفات منگنز در دو شکل خشک و محلول، به خاک اعمال می شود. در انواع خشک به صورت گرانول موجود بوده و جزیی از کود های ترکیبی نیز به حساب می آید و استفاده از آن به صورت تزریق به خاک انجام می شود،البته دسترسی گیاه به منگنز در این حالت آهسته بوده به همین دلیل عمدتا پیشنهاد می شود از روش دوم یعنی محلول پاشی استفاده گردد. مخلوط کردن کود منگنز سولفات به صورت گرانوله با کود هایی که خاصیت اسیدی در خاک دارند (مانند مونو آمونیوم فسفات MAP ) باعث بهبود اثر بخشی آن می شود. در روش دوم  این عنصر این کود به صورت محلول پاشی یا با اسپری روی برگ ها در اختیار گیاه قرار می گیرد.

کود سولفات منگنز برای گوجه فرنگی و گیاهانی مانند پسته کاربرد گسترده‌ای دارد. 

برای خرید سولفات منگنز با مجموعه ما در تماس باشید

مصارف پزشکی

علاوه بر خواص مهمی که محصول فوق برای گیاهان دارد، مصرف آن برای انسان ها نیز در درمان بیماری ها می تواند مفید واقع شود. این عنصر در بدن نقشی مهم در  بهبود ساختار استخوان ها و جلوگیری از پوکی استخوان ایفا می کند. علاوه بر این، به عنوان یک آنزیم عمل کرده و در فعالیت های متابولیکی بدن نقش مفیدی دارد. تنظیم میزان قند، جلوگیری از بیماری و کاهش التهاب، بهبود و درمان سندروم علائم پیش از قاعدگی (PMS)، جلوگیری از تشنج صرع، کمک به سلامت تیروئید و افزایش جذب ویتامین از جمله کارکردهای منگنز در بدن انسان هستند.

سولفات منگنز

  • شایان ذکر است این ماده به صورت طبیعی توسط بدن و رژیم غذایی مناسب تامین می شود و به ندرت نیاز به مکمل جهت تامین آن برای بدن وجود دارد با این حال گاها مکمل های حاوی این عنصر به صورت قرض و تزریق وریدی توسط پزشک تجویز می شود.

ایمنی و MSDS

خوردن منگنز سولفات منجر به التهاب دستگاه گوارش و اسهال و استفراغ می­ گردد. تنفس این ماده موجب التهابات دستگاه تنفسی شده و همین طور تماس این ماده با چشم باعث تحریک چشم و سوزش آن می­ گردد. اقدامات لازم در صورت تماس سهوی با آن شامل شستشوی کامل پوست و چشم و درخواست برای کمک پزشکی می باشد.

جمع بندی

از آنجاییکه منگنز برای سلامت و رشد تمامی موجودات زنده است، این ماده یکی از مهم‌ترین ترکیبات در کشاورزی، داروسازی و پزشکی به شمار می‌آید. معمولا کشاورزان از کودهای این ترکیب شیمیایی برای تامین منگنز مورد نیاز گیاهان استفاده می‌کنند. داروسازان نیز با استفاده از این ماده مکمل‌هایی برای تامین منگنز مورد نیاز انسان‌ تشکیل می‌دهند.

0/5 (0 Reviews)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *