سنجش خلوص نیتریت سدیم

در برخی موارد محصولات شیمیایی خریداری شده نیاز به اعتبار سنجی دارند، این اعتبار سنجی خصوصا در مورد مواد به کار رفته در صنایع غذایی و آزمایشگاه ها اهمیت ویژه ای دارند. لازم به ذکر است با خرید مواد شیمیایی از مبتکران شیمی می توانید با خیال راحت از محصول مورد نظر استفاده کنید، زیرا تمامی تست های اعتبار سنجی قبلتر توسط خود ما انجام می گیرند و سپس به فروش می رسند. در ادامه با روش های شناسایی کیفی سدیم نیتریت اشنا خواهیم شد:

شناسایی کیفی نیتریت سدیم

نیتریت سدیم را در ظروف محکم و در محدوده دمایی 30-15 درجه سانتی گراد (بهترین دما 25 درجه سانتی گراد است) نگهداری کنید.

برای شناسایی کیفی نیتریت سدیم می توان به طریق زیر عمل کرد:

رنگ

1 گرم از نیتریت سدیم را در 20 میلی لیتر آب حل کنید. محلول حاصل باید بی رنگ و کاملا شفاف باشد.

مواد فرار

این نمک را به مدت 5 ساعت در دمای 100 درجه سانتی گراد قرار دهید. نباید بیش از % 3 از وزن خود را از دست بدهد. 

این افزودنی غذایی را به مدت 4 ساعت با سیلیکاژل خشک کنید، نباید بیش از % 25/0 از وزن خود را از دست بدهد.

مقدار سرب

مقدار سرب در این محصول نباید بیش از 20 میکروگرم در کیلوگرم باشد.

فلزات سنگین

1 گرم از سدیم نیتریت را در اسید هیدروکلریک 3 نرمال حل کنید و در یک حمام آب تبخیر کنید. این کار را تا زمانی ادامه دهید که بوی اسید هیدروکلریک دیگر احساس نشود. باقیمانده را در 23 میلی لیتر آب حل کرده و 2 میلی لیتر اسید استیک 1 نرمال به آن اضافه کنید. مقدار فلزات سنگین در این حالت نباید بیش از 20 میکروگرم در کیلوگرم (یعنی % 002/0) باشد.

سولفات ها

1 گرم از نیتریت سدیم را در 100 میلی لیتر آب حل کنید. 10 میلی لیتر از این محلول را برداشته و 1 میلی لیتر اسید هیدروکلریک به آن اضافه کنید. اجازه دهید تا در حمام آب تبخیر شود. باقیمانده آن را در 1 میلی لیتر اسید هیدروکلریک رقیق شده حل کنید و 20 میلی لیتر آب بیفزایید. مقدار سولفات نباید بیش از % 24/0 شود.

مقدار آرسنیک

5/0 گرم از نیتریت سدیم را در 5 میلی لیتر آب حل کنید و 2 میلی لیتر اسید هیدروکلریک اضافه کنید و اجازه دهید تا در یک حمام آب تبخیر شود. باقیمانده را در 5 میلی لیتر آب حل کنید. مقدار آرسنیک نباید بیش از 4 میکروگرم در هر گرم شود.

اطمینان از درصد خلوص

برای اطمینان از درصد خلوص این محصول، 1 گرم از نیتریت سدیم خشک شده را در 100 میلی لیتر آب حل کنید و این محلول را محلول A بنامید. از طرفی 40 میلی لیتر از پتاسیم پرمنگنات mol/l 1/0 را در یک ارلن مایر بریزید و 100 میلی لیتر آب و 5 میلی لیتر اسید سولفوریک به آن اضافه کنید. اکنون 10 میلی لیتر از محلول A را به این ارلن مایر اضافه کنید. دقت شود که هنگام افزودن نوک پی پت را زیر سطح مایع نگهدارید. 5 دقیقه به آن زمان بدهید و 25 میلی لیتر اسید اگزالیک mol/l 05/0 اضافه کرده و تا دمای 80 درجه سانتی گراد گرم کنید. سپس با پتاسیم پرمنگنات mol/l 02/0 تیتر کنید. هر 1 میلی لیتر از پتاسیم پرمنگنات mol/l 02/0 معادل با 4498/3 میلی گرم از نیتریت سدیم خواهد بود.

فروش نیتریت سدیم 

آنالیز این ماده را اینجا ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *