فروش انواع مواد شیمیایی با بهترین کیفیت

دسته بندی مقالات

تعیین درصد خلوص کلرید آمونیوم

آزمایش تعیین درصد خلوص اسید لاکتیک

شناسایی کیفی اسید لاکتیک

برای شناسایی کیفی اسید لاکتیک می توان به طریق زیر عمل کرد:

اسید لاکتیک در آب و اتانول محلول است.

محلول %80 از اسید لاکتیک تهیه کنید. 10 گرم از این محلول را با 12 میلی لیتر اتر ترکیب کنید. محلول حاصل کاملا شفاف و بی رنگ خواهد بود. محلول را با فیلتر شیشه ای فیلتر کنید، باقیمانده را سه بار (هربار با 10 میلی لیتر اتر) با اتر و سپس یک بار با 10 میلی لیتر استون بشویید. خشک کرده و به مدت 14 ساعت در دمای 50 درجه سانتی گراد قرار دهید. مقدار باقمیانده نباید بیش از 0/07 گرم باشد.

مقدار آهن در این محصول نباید بیش از 10 میلی گرم بر کیلوگرم باشد.

مقدار آرسنیک در این محصول نباید بیش از 4 میلی گرم بر گرم باشد.

مقدار سرب در این محصول نباید بیش از 2 میلی گرم بر کیلوگرم باشد.

برای بررسی وجود شکر، 5 قطره از اسید لاکتیک را در 10 میلی لیتر تارتاریت مس قلیایی بریزید. نباید رسوب قرمز رنگ تشکیل شود.

برای بررسی وجود اسید سیتریک، اسید اگزالیک، اسید فسفریک یا اسید تارتاریک، 1 گرم از اسید لاکتیک را به 10 میلی لیتر آب بیفزایید، 40 میلی لیتر کلسیم هیدروکسید اضافه کنید و به مدت 2 دقیقه بجوشانید. هیچ کدریتی نباید مشاهده شود. 

مقدار کلرید در این محصول نباید بیش از % 0/2 باشد. برای بررسی این مورد، 5 گرم از اسید لاکتیک را وزن کرده و در 50 میلی لیتر آب حل کنید و در حضور شناساگر لیتموس با محلول سدیم هیدروکسید خنثی کنید. 2 میلی لیتر شناساگر پتاسیم کرومات اضافه کرده و با نیترات نقره 0/1 نرمال تیتر کنید تا زمانی که نخستین شواهد از قرمز مشاهده شود. هر 1 میلی لیتر از نیترات نقره 1/0 نرمال معادل با 0/545 میلی گرم از کلر خواهد بود.

مقدار سولفات در این محصول نباید بیش از % 0/25 باشد. برای بررسی این مورد، 50 گرم از اسید لاکتیک را به یک بشر 600 میلی لیتری منتقل کنید و 200 میلی لیتر آب اضافه کنید و با استفاده از سدیم هیدروکسید خنثی کنید تا pH آن بین 5/6 – 5/4 شود. 10 میلی لیتر شناساگر باریم کلرید اضافه کنید و به شدت هم بزنید، مخلوط را به مدت 5 دقیقه بجوشانید و سپس مدت 2 ساعت یا حتی یک شب به آن زمان بدهید. رسوب باریم سولفات را گرداوری کرده، بشویید و خشک کنید و در دمای 600 درجه حرارت دهید تا وزن آن به مقدار ثابتی برسد. وزن باریم سولفات بدست آمده را در 0/412 ضرب کنید تا وزن سولفات موجود در محصول بدست آید.

برای بررسی وجود سیانید، 0/1 گرم از محصول را به 3 میلی لیتر از محلول سدیم هیدروکسید %20 اضافه کنید و در حمام آب به مدت 10 دقیقه گرم کنید. پس از خنک کردن، 1 قطره شناساگر فنول فتالئین اضافه کنید. سپس اسید استیک رقیق را قطره قطره اضافه کنید تا زمانی که رنگ صورتی ناپدید شود. 3 قطره اسید استیک رقیق اضافه کنید و با افزودن آب، حجم را 40 میلی لیتر برسانید. 0/6 میلی لیتر محلول کلروآمین  تی اضافه کرده و با افزودن آب، حجم را به 100 میلی لیتر برسانید و 3 دقیقه به آن زمان بدهید. 10 میلی لیتر پایریدین-پایرازولین اضافه کنید و 25 دقیقه به آن زمان بدهید. رنگ محلول نباید به آبی تغییر کند.

برای اطمینان از درصد خلوص این محصول:

 نمونه ای حاوی 3 گرم از اسید لاکتیک را در یک فلاسک 250 میلی لیتری بریزید و به آن 50 میلی لیتر سدیم هیدروکسید 1 نرمال اضافه کنید. مخلوط حاصله را به مدت 20 دقیقه بجوشانید.سپس شناساگر فنول فتالئین را به آن می افزاییم و محلول را در حالی که هنوز گرم است با اسید سولفوریک 1 نرمال تیتر می نماییم و خلوص ماده ی مورد نیاز را می سنجیم.
با توجه به معادلات صورت گرفته و داشتن جرم ماده ی خالص و ناخالص می توان نتیجه گرفت که هر یک میلی لیتر از سدیم هیدروکسید 1 نرمال معادل با 90.08 میلی گرم از اسید لاکتیک خواهد بود

نظرات:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *